Byggarbetsgivarna vill att fackklubbar bildas i företagen

Idag har Sveriges Byggindustrier (BI) överlämnat förslag till nya Byggnads- och Anläggningsavtal till Byggnads. BI prioriterar i avtalsrörelsen 2009 att komma överens om ändringar i avtalen som innebär att MB-grupperna (byggsektorns motsvarighet till fackklubbar) får ett utökat mandat att träffa överenskommelser med sina arbetsgivare och att alla löneformer ska vara tillåtna på alla typer av projekt.

BI och Byggnads träffade våren 2007 ett treårigt avtal som löper till den 31 mars 2010. Det tredje avtalsåret är uppsägningsbart. Den 30 september utnyttjade Byggnads denna möjlighet och överlämnade samtidigt sitt förslag till nytt kollektivavtal.

– Den här avtalsrörelsen ska inte medföra kostnadsökningar utöver dem som avtalades våren 2007, säger Byggnads, vilket byggarbetsgivarna givetvis ser som ett mycket positivt anslag inför förhandlingarna, kommenterar BI:s VD Bo Antoni.

Byggnads har i sina kommentarer till uppsägningen betonat att de vill förenkla och förbättra avtalen och att både Byggnads medlemmar och arbetsgivarna ska tjäna på detta.

– Det faktum att både företagens medarbetare och företagen ska tjäna på förändringarna medför att förhandlingarna måste präglas av samsyn i de principiellt viktiga frågorna, fortsätter Bo Antoni. Därför är det viktigt att tidigt i förhandlingsprocessen enas om vilka frågor som är principiellt viktiga och hur de ska lösas.

BI har i ett brev, inkl nya avtalsförslag, redogjort för hur BI ser på förhandlingarna och vad byggarbetsgivarna önskar förändra i denna avtalsrörelse. Byggarbetsgivarnas långsiktiga mål är ett medarbetaravtal som omfattar alla yrkesarbetare och tjänstemän i byggsektorn.

I andra sektorer av näringslivet finns möjlighet att bilda fackklubbar i företagen. Klubbarna hanterar de flesta frågor som gäller förhållandena på arbetsplatsen direkt med sina arbetsgivare.

– Byggarbetsgivarna vill att fackklubbar ska kunna etableras även i byggföretagen. Som ett första steg vore det bra om MB-grupperna finge ett utökat mandat att träffa överenskommelser med sina arbetsgivare, säger Bo Antoni.

Löneformerna diskuteras i varje avtalsrörelse. BI:s förslag är att alla löneformer, även ackord, ska vara tillåtna på byggarbetsplatserna men utan att någon löneform prioriteras framför någon annan. MB-grupperna och företagen borde kunna hantera denna fråga.

– Vi är övertygade om att både Byggnads medlemmar och arbetsgivarna tjänar på att beslut fattas av dem som är direkt berörda, avslutar Bo Antoni, som har stora förhoppningar om att BI och Byggnads i den här avtalsrörelsen verkligen ska klara av att förenkla och förbättra kollektivavtalen.

Läs BI:s brev till Byggnads och BI:s förslag till nytt Byggnadsavtal respektive nytt Anläggningsavtal. Se www.bygg.org/avtalsnytt

För kompletterande information, kontakta Bo Antoni, tfn 0709-25 58 36.