Byggbranschen inleder avtalsrörelsen 2013

Senare idag tar Sveriges Byggindustrier (BI) emot avtalskrav från Byggnads och i morgon utväxlas krav med Seko. I en tid med vikande konjunktur, många varsel och krisavtal har de kommande avtalsförhandlingarna i byggbranschen stor betydelse för att vända den nedåtgående trenden.

-       Vi förutsätter att våra medarbetares fackliga företrädare är med och tar sitt ansvar för Sveriges ekonomi. Vi ser av samtliga konjunkturprognoser att vi nu verkar i en mycket ansträngd omvärld och att framtiden är väldigt osäker, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Medlemsföretagen i Sveriges Byggindustrier har under de senaste åren verkat för en ökad säkerhet på byggarbetsplatserna. Arbetet inom ”En säker arbetsplats” pågår där samtliga arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer inom sektorn deltar i ett partsgemensamt arbete. 50 miljoner kronor satsas nu av Sveriges Byggindustrier för att stärka företagen ytterligare i deras arbetsmiljöarbete.

Vad gäller de kommande förhandlingarna kring Byggavtalet finns det en överenskommelse från år 2010.

-       Parterna har tagit i hand på att kollektivavtalet ska gälla i två avtalsperioder och att enbart lönenivåerna ska justeras nu, inte allmänna villkor. I nuläget utgår Sveriges Byggindustrier från att överenskommelsen fortfarande gäller, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef Sveriges Byggindustrier.

Byggbranschen har under 2012 drabbats av flera allvarliga lönekonflikter med Byggnads i bland annat Skåne och Östergötland. Flera av tvisterna har kunnat lösas framgångsrikt med hjälp av den skiljenämnd som parterna inrättade efter avtalsrörelsen 2012.

-       Vi ser att lönesystemet inom Byggavtalet på flera platser i landet har havererat. Det är mycket angeläget att parterna hittar en bättre lösning. Vi skulle till exempel vilja ha vanliga månadslöner och flytta fackets inflytande närmare företagen och medarbetarna, säger Mats Åkerlind.

Avtalet med Byggnads går ut den sista februari 2013 och förhandlingen gäller cirka 55.000 medarbetare.

Följ avtalsrörelsen på www.bygg.org/avtal2013.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, 076-787 87 04, eller Mats Åkerlind, 070-381 00 87.

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org