BYGGBRANSCHEN UTBILDAR I ENERGIBYGGNAD

Arbetsgivar- och branschorganisationerna Sveriges Byggindustrier och Installatörsföretagen tar nu över huvudmannaskapet för handledarutbildningen ENERGIBYGGARE – en utbildning i energieffektivt byggande, installations- och renoveringsarbete samt förnybar energianvändning.

ENERGIBYGGARE vänder sig till alla som är verksamma i bygg- och installationsbranschen. Efter genomförd handledarutbildning ska deltagarna kunna fungera som handledare för sina arbetskamrater inom det egna företaget.

-          Bygg- och installationsföretagen är nödvändiga i arbetet med att sänka Sveriges energianvändning. Det här är ju något som våra företag jobbar med varje dag, även om de inte alltid använder begrepp som energieffektivisering. Att höja kompetensen kring detta ytterligare tjänar såväl företag som samhälle på, säger Hans Söderström, projektledare Installatörsföretagen.

Kursen är uppdelad i sex interaktiva moduler som tillsammans tar cirka fyra timmar i anspråk; Introduktion – Energibyggare gör skillnad, Värmeisolering, Lufttäthet, Byggnaden som system, Fukt och Installationer.

-          Om drygt tre år, den 31 december 2020, ska alla nya byggnader vara nära-noll-energibyggnader. Därför är kompetens inom energieffektivt byggande en mycket viktig komponent för bygg- och installationsföretag. Och det brådskar, säger Åsa Douhan, projektledare Sveriges Byggindustrier.

Information och anmälan till kursen, som är avgiftsfri, finns på energibyggare.se

Fr.o.m. hösten 2017 ges utbildningen bland annat av Entreprenörsskolan inom Sveriges Byggindustrier och Installatörsföretagens utbildningsenhet EUU.

I skrivande stund har nästan 2000 personer genomgått utbildningen Energibyggare via handledare på den egna byggarbetsplatsen. Utbildningen är framtagen inom ett EU-projekt där ledande branschaktörer medverkar.

Energibyggare är en av de utbildningar som kan registreras i ID06 Kompetensdatabas.

www.energibyggare.se / www.sverigesbyggindustrier.se/kurs /www.installatorsforetagen.se

För ytterligare information, kontakta gärna Åsa Douhan, projektledare Energibyggare,
Sveriges Byggindustrier, tfn 070-376 38 88, asa.douhan@sverigesbyggindustrier.se

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org