Byggindustrin försvarar märket och en säker arbetsmiljö

Sveriges Byggindustrier har i dag utväxlat avtalskrav med sin motpart gällande Byggavtalet.
- Vi uppskattar att de vill ha fler gemensamma satsningar på arbetsmiljön men vi anser att lönekraven är för höga, kommenterar Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier rullar i vinter igång ett projekt för ökat säkerhet ut på byggarbetsplatserna med fokus på attitydförändringar. Därför stämmer Byggnads avtalskrav väl överens med Sveriges Byggindustriers redan beslutade prioriteringar.
- Vi kan visa en sänkt olycksfallsstatistik och en ökad trivsel bland företagens medarbetare och vi vill gärna utveckla samarbetet med våra fackliga motparter, säger Mats Åkerlind.
Sveriges Byggindustrier driver redan projektet Nationellt Kunskapscentrum tillsammans med Byggnads och parterna har även en partsgemensam skyddsombudsutbildning.

Avtalskraven från Byggnads innehåller höga lönekrav trots ett mycket svårt ekonomiskt läge. Lönekraven ligger långt ovanför märket på 2,6 procent per år.
- Det är med oro som vi noterar att vi trots finanskris och en allt mer vikande byggkonjunktur ändå inte ser ett genomslag av märket i de yrkanden som har presenterats för oss i dag. Tongivande LO-förbund har redan träffat avtal på märkets nivå både inom och utanför LO-samordningen, säger Mats Åkerlind.

Avtalet med Byggnads går ut den sista februari 2012 och förhandlingen gäller enligt Byggavtalet enbart lön och ersättning för cirka 54 000 byggnadsarbetare som omfattas av Byggavtalet.
- Vi arbetar dagligen med säkerhetsfrågorna men vi avser inte att diskutera detta vidare i avtalsförhandlingarna, säger Mats Åkerlind.

Även Sveriges Byggindustrier har i dag lämnat över yrkandet om att vi avser hålla den av den internationellt konkurrensutsatta industrin träffade avtalsnivån, vilket parterna var överens om i samband med avtalsförhandlingarna 2010.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, tfn 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org