Byggindustrin står upp för sund konkurrens

Sverige ska ha en livskraftig svensk byggindustri med regleringar som inte skapar handelshinder. LO:s rapport ”Vinnare och förlorare – om konkurrens med arbetskraftskostnader inom EU”, pekar på viktiga frågor men visar tyvärr fackens snedvridna bild av vad byggsverige egentligen behöver.

- Vi har en internationellt konkurrensutsatt marknad i Sverige. För oss i byggindustrin är det en realitet sedan många år tillbaka. Vi vet att vi behöver öka förutsättningarna för att sänka våra kostnader och öka vår produktivitet genom moderniserade kollektivavtal, sänkta skatter, stabila lönesystem och en viss skyddslagstiftning, utan att skapa de handelshinder som LO föreslår, säger Ola Månsson.

Sveriges Byggindustrier arbetar sedan många år tillbaka med att stoppa osund konkurrens. I det arbetet ingår även att förbättra kontrollen av att utländska underentreprenörer och utländska bemanningsföretag betalar skatter och avgifter, att de följer arbetsmiljöregler och har anställningsvillkor som motsvarar det som gäller enligt svenska kollektivavtal. Utöver detta vill vi se ansträngningar från lagstiftarna när det gäller att införa månadsvis rapportering av utbetalda löner och innehållen skatt på individnivå kopplat till respektive företag. Vi vill ha krav på närvaroliggare på alla byggarbetsplatser för att hålla ordning på vilka företag och personer som finns på plats och vi vill införa anmälningsplikt för utländska företag till Skatteverket redan från dag ett.

- Man kan aldrig begränsa ett entreprenörskap och stänga gränser i ett öppet samhälle men man kan genom tydliga regler och effektiv kontroll skapa sund konkurrens med socialt ansvarstagande, säger Ola Månsson.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd,  0767-87 87 04, Peter Löfgren, utvecklingschef, 0708-21 02 00, Tomas Weis, vice förhandlingschef, 0708-62 06 05.

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org