Byggkravsutredningen får brett stöd

– Efter remisstidens slutdatum står det klart att Byggkravsutredningen har fått ett brett stöd också utanför själva byggsektorn. Bland annat från Hyresgästföreningen, HSB, Riksbyggen, Svenskt Näringsliv och myndigheter och kommittéer som Konkurrensverket och Regelrådet. Många byggföretag stöder utredningens förslag och de bör ändå bäst kunna bedöma vad som kan effektivisera byggprocessen konstaterar Björn Wellhagen näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier.

Ökad kostnadseffektivitet, mer förutsägbarhet samt mer byggande framhålls genomgående som anledningar till varför förslaget bör genomföras. De ökade kostnaderna som de kommunala särkraven medför slår i slutänden mot bostadspriserna och hyrorna.

Om vi ska nå de nationella energieffektiviseringsmålen behöver lågenergihus bli billigare. För att pressa kostnaderna behövs en nationell marknad och konkurrens mellan byggföretagen. Denna utveckling motverkas av olika kommunala krav säger Maria Brogren, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier uppmanar nu bostadsminister Stefan Attefall som ansvarigt statsråd att göra verklighet av förslaget, som ett viktigt och nödvändigt steg på vägen för att förbättra förutsättningarna för nyproduktion till rimliga kostnader.

För ytterligare information kontakta Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65 eller Maria Brogren, energiexpert, Sveriges Byggindustrier, 0761 36 09 10.

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org