Byggnads dikterar avtalsvillkoren – i år också

Sveriges Byggindustrier (BI) och Byggnads har idag träffat överenskommelse om Byggnads- och Anläggningsavtalen. Avtalet gäller till 31 mars 2010. Avtalet medför bland annat att byggnadsarbetarna får de löneökningar som avtalades 2007 för tredje avtalsåret i de av Byggnads uppsagda avtalen.

Avtalen innehåller utöver löneökningar, förbättrade personalutrymmen, ändrad bestämmelse för granskning av löner samt ett direktiv till en arbetsgrupp för ett nytt Byggavtal.

I onsdags mottog BI ett strejkvarsel som omfattade 200 arbetsplatser vid 60 företag. Varslet omfattade också mobilkrantjänster och betongpumptjänster. En strejk med denna omfattning skulle ha medfört att stora delar av en redan sargad byggbransch lamslagits. För att inte skada byggbranschen ytterligare tvingas nu byggarbetsgivarna att acceptera de villkor som Byggnads ensidigt dikterat för medlarna.

- Byggnads strejkade våren 2007 och dikterade villkoren i avtalen med oss. Hösten 2007 varslade Byggnads BI om sympatistrejk för att få diktera villkoren i Maskinentreprenörernas kollektivavtal, säger Bo Antoni, VD i Sveriges Byggindustrier, och nu avsåg de att strejka igen för att än en gång diktera villkoren i avtalen med oss. Denna gång vore en strejk inte bara skadlig för byggbranschen utan ett hån och ett slag i ansiktet på alla dem som arbetar i industrier som slåss för sin överlevnad.

Byggarbetsgivarna hade gärna sett att BI och Byggnads direkt efter avtalsrörelsen 2007 satt igång ett utvecklingsarbete för att till avtalsrörelsen 2010 ha processat och förankrat kollektivavtal som är anpassade till 2000-talets byggmarknad. Byggnads har inte visat något intresse för detta utan valde att säga upp avtalen i förtid med mycket långtgående krav i helt fel riktning.

- Byggarbetsgivarna konstaterar att vi egentligen inte har något annat val i nuvarande situation än att acceptera de krav Byggnads fört fram innan strejken bryter ut. Det avtal som nu undertecknats innehåller kostnadshöjningar men, i en tid med mycket svåra ekonomiska problem, måste vi ta samhällsansvar och undanröja strejkhotet, fortsätter Bo Antoni.

2007 års avtal tecknades under pågående strejk. Vad avtalet innebär är enligt Byggnads oklart och därför har Byggnads gjort ett eget avtalstryck. Ett av BI:s krav i år var att klara ut vad som avtalades 2007.

- Byggnads pratar gärna om ordning och reda. Mot den bakgrunden är det häpnadsväckande att de vägrar medverka till att klarlägga innehållet i det kollektivavtal de tilltvingade sig genom strejken 2007, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Det nya avtalet innehåller direktiv till en arbetsgrupp. Arbetsgruppen ska undersöka förutsättningarna för att skapa ett nytt Byggavtal där enkelhet, tydlighet och dagens och framtidens behov av kollektivavtalsregleringar ska beaktas.

- De nuvarande kollektivavtalen fungerar inte. De är svåra att läsa och delvis obegripliga för företagen och byggnadsarbetarna och de leder till många tvister med Byggands ombudsmän. Jag ser fram emot att få medverka till att dessa avtal, som tillkom 1924, nu ska gå i graven och ersättas med ett nytt framtidsinriktat Byggavtal, fortsätter Mats Åkerlind.

Avtalen från 2007 innehåller en bestämmelse om granskningsarbete som innebär att byggarbetsgivare ska lämna löneuppgifter avseende såväl Byggnads medlemmar som oorganiserade och medlemmar i andra fackföreningar till Byggnads. Denna bestämmelse är inte förenlig med Personuppgiftslagen (PuL). BI påtalade detta innan avtalet tecknades 2007. Datainspektionen och Länsrätten har sedermera bekräftat att BI:s ståndpunkt är korrekt. Ett minimikrav på kollektivavtal är att de inte strider mot lagen.

- Byggarbetsgivarna ser inget värde i bestämmelsen om granskningsarbete. Om bestämmelsen ändå ska finnas ska den inte strida mot PuL. Medlarna har medverkat till att bestämmelsen nu är förenlig med PuL, vilket vi är glada över, säger Bo Antoni.

Byggnads sade upp kollektivavtalen den 30 september 2008 för att skapa ordning och reda. Avtalen skulle vara bra både för arbetsgivare och Byggnads medlemmar och inte medföra kostnadshöjningar, hette det i retoriken. Ett bra initiativ tyckte byggarbetsgivarna.

- Sammanfattningsvis kan vi konstatera att oredan i avtalen består. Det blir förbättringar av arbetsmiljön för företagens medarbetare, vilket arbetsgivarna också tycker är bra, men tyvärr vägrar Byggnads medverka till nödvändiga kostnadssänkande regelförändringar, avslutar Bo Antoni.

För kompletterande information, kontakta Bo Antoni, tfn 0709-25 58 36
eller Mats Åkerlind, telefon 0703- 81 00 87