Byggnads fortsätter störa svensk byggindustri

Vi vill ha ordning och reda. Det konstaterar Sveriges Byggindustrier efter att ha tagit emot ett nytt strejkvarsel, denna gång om sympatiåtgärder från Byggnads.

- Om det här missriktade varslet träder i kraft så skapar det kaos och oreda på våra arbetsplatser. Det kommer att drabba byggarbetsplatser och vägbyggen eftersom det är betong- och asfaltsverksamhet och kranföretag som är uttagna, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Varslet om sympatiåtgärder, från den 18 juni, kommer från Byggnads i ett försök att trycka på i konflikten mellan Fastighetsanställdas Förbund och arbetsgivarorganisationen Pacta på området för fastighetsservice och boendeservice. Sedan den 28 maj är det strejk på området och flera LO-förbund har uttalat sitt stöd. Elektrikerna, Målarna och Seko har också varslat om sympatistrejk, men inte direkt mot Sveriges Byggindustriers medlemsföretag.

Sveriges Byggindustrier konstaterar att inget av den verksamhet som nu hotas av strejk har något samband med fastighetsskötsel.

-Vi ser allvarligt på Byggnads agerande och vi kommer att göra allt för att ta ansvar för de projekt som är i riskzonen och som har betydelse för vanliga människors vardag. Nu har byggindustrin haft produktionsstörningar i flera månader på grund av en avtalsrörelse som aldrig tycks ta slut och det som kommer nu är oacceptabelt, säger Ola Månsson.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org