Byggnads och Seko säger upp avtal – över 1700 anställningar riskeras

Fackförbunden Byggnads och Seko har meddelat att de säger upp kollektivavtalet som används för rehabilitering inom Galaxenverksamheten inom byggbranschen utan motivering.

Organisationen Galaxen Bygg har sedan 1980-talet utfört ett unikt förebyggande arbetsmiljöarbete och hjälpt tusentals arbetsskadade och funktionshindrade tillbaka till arbetslivet. Idag har cirka 1700 en galaxenanställning på företag i bygg- och installationsbranschen.

– En uppsägning av det här slaget visar att man inte tar sitt samhällsansvar. Om uppsägningen ligger kvar kan det innebära ett beslut om anställningsstopp för personer som inte har andra möjligheter att komma ut i arbetslivet. Det kan inte vara Byggnads och SEKO:s avsikt, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Anställningarna för alla de människor som kunnat få en anställning via Galaxen hotas eftersom verksamheten bygger på det avtal som facken nu har sagt upp. Årligen hjälper Galaxen Bygg cirka 600 personer med funktionsnedsättning till en anställning. Utan Galaxen Byggs hjälp skulle dessa personer med största sannolikhet haft fortsatt sjukskrivning eller varit i arbetslöshet. På sikt riskerar 1700 personer sina anställningar.

Orsaken till dessa drastiska åtgärder har inte Byggnads och Seko motiverat men i avtalsförhandlingarna har Byggnads begärt särskilda ersättningar till sitt fackförbund för att delta i de anpassningsgrupper som samverkar mellan arbetsgivarna och facket. Övriga organisationer som deltar i verksamheten får ingen särskild ersättning för detta.

Övrigt om Galaxen Bygg:

• Startade år 1986 och har 56 medarbetare
  • Hjälper yrkesarbetare att komma tillbaka till arbetslivet efter egna förutsättningar
  • Unik verksamhet, placeringsföretags goda vilja och stora engagemang är en stor orsak till framgången
  • Informerar om förebyggande arbetsmiljö i över 1200 klasser i gymnasieskolans byggprogram förutom att de hjälper och bistår de 1700 som har en galaxenanställning.
  • Antal som gått till ordinarie anställning, pension eller utbildning: 170 st år 2013
  • Drygt 200 miljoner har betalats ut i lönebidrag år 2013.

www.galaxenbygg.se

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org