Byggnads utökar strejkvarsel under pågående medling

Byggnads har under eftermiddagen i dag överlämnat ytterligare varsel under pågående medling. Utöver ett klargörande på Nya Karolinska Sjukhuset i Solna har ett helt kranbolag, Lambertssons varslats om strejk fr o m den 20 mars.

- Vi kan konstatera att Byggnads med det nya varslet inte följer några som helst av arbetsmarknadens spelregler för en avtalsrörelse. Det nya varslet lämnas under pågående förhandlingar med medlarna, två dagar innan ett slutbud ska redovisas. På det här sättet förhindrar Byggnads medlarnas uppdrag att komma fram med en konstruktiv lösning, säger Ola Månsson, vd för Sveriges Byggindustrier.

Den redan varslade strejken beräknas kosta samhället 200 miljoner kronor om dagen. Långt över 200 arbetsplatser och upp mot 6 000 yrkesarbetare kommer att direkt beröras av en strejk. Det innebär stillastående byggarbetsplatser och tusentals andra medarbetare som inte heller kan sköta sina jobb. Vanliga människor drabbas när bostäder, sjukhus och skolor försenas. En stor del av Sveriges byggsektor kommer att stanna av helt, mindre byggbolag kommer att gå i konkurs medan det blir samhället som får stå för notan för Byggnads strejk.

Byggnads utökade varsel

Skanska och NCC uttalar sig om strejkens konsekvenser;

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org