Byggsektorn behöver ordning och reda i förhandlingarna

Det blir ingen samordning mellan LO-facken i avtalsrörelsen 2016. Sveriges Byggindustrier hoppas att dagens besked inte leder till ökad konfliktrisk.

- Det är olyckligt att LO-samordningen inte lyckats hålla ihop. Vi hoppas att beskedet idag inte leder till ökad konfliktrisk. Det vore mycket oroväckande säger Mats Åkerlind, förhandlingschef och vice vd, Sveriges Byggindustrier.

- Byggsektorn är redan konkurrensutsatt och konkurrerar allt mer på en internationell marknad. Det råder dessutom en stor bostadsbrist i Sverige, ska byggbranschen nå de höga mål regeringen har satt om 250 000 nya bostäder på fem år behöver branschen en bättre sammanhållning och ett större ansvarstagande säger Mats Åkerlind, förhandlingschef och vice vd, Sveriges Byggindustrier.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, 070-381 00 87, mats.akerlind@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat

- Det är olyckligt att LO-samordningen inte lyckats hålla ihop. Vi hoppas att beskedet idag inte leder till ökad konfliktrisk. Det vore mycket oroväckande.
Mats Åkerlind, förhandlingschef och vice vd
- Byggsektorn är redan konkurrensutsatt och konkurrerar allt mer på en internationell marknad. Det råder dessutom en stor bostadsbrist i Sverige, ska byggbranschen nå de höga mål regeringen har satt om 250 000 nya bostäder på fem år behöver branschen en bättre sammanhållning och ett större ansvarstagande.
Mats Åkerlind, förhandlingschef och vice vd