Byggstrejk för 200 miljoner kronor per dag

Strejkvarslet måste dras tillbaka. En strejk kommer kosta samhället 200 miljoner kronor om dagen.
- Vi måste få lugn och ro för att lösa våra viktigaste frågor om arbetsmiljö och en seriös  byggbransch. Det är också nödvändigt att vi tar byggbranschens framtid på allvar när det gäller moderna löneformer och klarare kollektivavtal, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Långt över 200 arbetsplatser och upp mot 6 000 yrkesarbetare kommer att direkt beröras av en strejk. Det innebär stillastående byggarbetsplatser och tusentals andra medarbetare som inte heller kan sköta sina jobb. Vanliga människor drabbas när bostäder, sjukhus och skolor försenas. En stor del av Sveriges byggsektor kommer att stanna av helt, mindre byggbolag kommer att gå i konkurs medan det blir samhället som får stå för notan för Byggnads strejk.

- Det är huvudlöst att strejka i ett läge där vi för en gångs skull har en samstämmig bild av den svaga ekonomiska utvecklingen i byggindustrin under flera år framåt och en arbetsmarknad med minskande sysselsättning och stigande arbetslöshet, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef Sveriges Byggindustrier.

Byggnads påstår att strejken handlar om arbetsmiljö och ordning och reda. De verkar ha glömt bort allt arbete som vi har gjort och gör tillsammans och hur mycket resurser som företagen lägger ner.

- De påstår att en byggnadsarbetare dör i månaden men nonchalerar att vi de senaste tre åren haft ett kraftigt minskande antal dödsolyckor. Förra året omkom sex byggnadsarbetare och vi vill kunna fortsätta vårt arbete med säkerhet så att vi kan komma ner på noll, säger Ola Månsson.

Vi anser att frågan om det så kallade entreprenörsansvaret har fått omöjliga proportioner och vi konstaterar att Byggnads även här verkar ha glömt bort det framgångsrika arbetet som vi drivit och driver tillsammans mot svartarbete där även Skattemyndigheten och Ekobrottsmyndigheten stöttar oss. Detta medan våra medlemsföretag ständigt försöker att utveckla sina kontrollsystem och sina juridiska affärskontrakt för att genomlysa sina underentreprenörer och bemanningsföretag. De företeelser som Byggnads lyfter fram handlar om kriminalitet, inte om förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Vi vill lösa problemen genom bättre samverkan och utökade myndighetskontroller i kombination med en bättre användning av vårt gemensamma kontrollsystem med id-kort (ID06) och utbildningsinsatser.

Hör mer vad Ola Månsson och Mats Åkerlind säger om strejken här

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org, eller Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/press/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org