De slår först och frågar sen

Sveriges Byggindustrier har tagit emot en uppsägning av Byggavtalet och ett varsel om stridsåtgärder. Tusentals byggnadsarbetare omfattas, 80 företag drabbas och ett par hundra byggarbetsplatser stoppas om strejken träder i kraft.

- Det här är tvärtemot vad de själva sagt om ordning och reda. Istället orsakar de kalabalik och förstör förhandlingarna, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier konstaterar att Europas ekonomi är i kris och industrin kämpar med fler än 60 000 varsel. I detta läge går Byggnads ut i avsikt att försöka träffa det första avtalet i årets avtalsrörelse utan att ha vare sig erfarenhet eller lämplighet.

- De slår först och frågar sen. Dagen efter att vi varit överens om att fortsätta förhandla och vi har pratat om att förlänga avtalet så kommer de med ett varsel. De har inte bemött våra yrkanden i en enda del medan vi har bemött alla deras yrkanden, tagit dem på allvar och kommit med konstruktiva lösningar, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef.

Byggnads är ett mansdominerat höglöneförbund med löner som överstiger övriga LO-förbund. De riskerar sysselsättningen i hela näringslivet och tar på sig ett jättelikt ansvar. Sveriges Byggindustrier har idag haft kontakt med medlingsinstitutet och konstaterar att det är den vägen förhandlingarna kommer att ta från och med nu. Nu kommer Sveriges Byggindustrier och medlemsföretagen att se över hur en strejk skulle slå, vilka ekonomiska konsekvenser den skulle få och hur man ska kunna minska skadan för de människor och företag som drabbas.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org, eller Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org