Degeberga skola segrare i Future City 2008!

Ren luft, rent vatten och ren miljö stod i centrum när Degeberga skola skapade sin framtidsstad. Det gillades även av juryn som utsåg skolan till värdig segrare och vinnare av 25.000 kr i den riksomfattande skoltävlingen Future City, som avgjordes på Nordbygg-mässan i Stockholm idag.

Juryns motivering löd: ”Blackbox – en innovativ lösning för hantering av koldioxidproblem. Laget jobbade systematiskt med ren luft, rent vatten och ren miljö”.

I Future City ska eleverna ta på sig rollen som framtidens samhällsbyggare. Tävlingen riktar sig till elever i årskurs 6-9 och går ut på att designa, bygga och presentera Framtidens stad.

Elva lag hade tagit sig till final och juryn hade ett tufft jobb med att utse en enda vinnare. Kanske har Degeberga skola något tips på hur man kommer så här långt?

– Börja i tid, tipsar vinnarlaget. Och jobba tillsammans – hela gruppen!

– Skoleleverna har visat prov på stor uppfinningsrikedom och ett brett engagemang i samhällsfrågor, miljö och stadsbyggnad, säger Suzanne de Laval, kvaljuryns samordnare (Sveriges Arkitekter).

På andra plats placerade sig Södra skolan i Katrineholm och på tredje plats Fridaskolan i Vänersborg. Dessa belönas med 15.000 resp 10.000 kr vardera.

– Hundratals ungdomar har sedan förra hösten diskuterat framtidens samhällsbyggnad och fantasin har sedan fått fritt spelrum i samband med modellbygget. Grupparbetena har utvecklat ungdomarnas insikt om vikten av väl fungerande samhällsplanering – att vi bor, reser och arbetar i bra miljöer är förutsättningar för ett bra liv. Många väl genomtänkta idéer har utvärderats, säger Bo Antoni, medlem i finaljuryn (Sveriges Byggindustrier).

– Mötet mellan byggbranschers representanter och finalisterna är alltid lika spännande! Eleverna för en seriös och väl förberedd diskussion kring sina idéer. Proffsen studerar tävlingsbidragen och diskuterar förslagen med stor respekt. Det enda som är synd är att inte alla kan få vinna, det är de värda, avslutar Suzanne.

Catarina Eklöf, projektledare Future City, 08-791 66 89, eklof@siki.se

Medarrangörer