Det ska vara lätt att göra rätt

ID06 är ett viktigt verktyg för ordning och reda på byggarbetsplatsen. Genom Datainspektionens yttrande över ID06 kan systemet nu utvecklas med realtidsinformation som gör att en underentreprenörs- och arbetsgivarlista kan sammanställas och kontrolleras av arbetsgivare och fack.

Yttrandet innebär även att det blir möjligt att genomföra en behörighetsstyrd inpasseringskontroll genom att bygga upp en kompetensdatabas samt att fakturor kan stämmas av för att motverka osanna intyganden och bulvanfakturering.

– Vi vill ha säkra byggarbetsplatser, där inga utan rätt säkerhetskunskap kommer in och skadar sig själv och andra. Vi vill ha en sund konkurrens genom att Skatteverket gör oanmälda kontroller ute på byggena och stämmer av uppgifter från en lagstadgad närvaroliggare, en redovisning av arbetsgivaravgift på individnivå och en anmälan för utländska företag som är verksamma i Sverige, säger Peter Löfgren, utvecklingschef Sveriges Byggindustrier.

– Vi strävar hela tiden till att utveckla ID06 för att göra det bättre och en stor utmaning är att stärka legitimationskontrollen ute på byggarbetsplasterna för att motverka fusk. Vår ambition är att det ska vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel, säger Peter Löfgren.

Se filmen "Det ska vara lätt att göra rätt"

På vår hemsida hittar du mer information om hur vi arbetar för sund konkurrens:  http://www.bygg.org/ordningoreda

Se även våra övriga filmer om ordning & reda

För kompletterande information, kontakta Peter Löfgren utvecklingschef Sveriges Byggindustrier, 0708-21 02 00