En onödig strejk är över

Natten mellan måndag och tisdag enades Sveriges Byggindustrier (BI) och Byggnads om ett nytt treårigt avtal för byggsektorn.

- En onödig strejk är slut. Byggnads har inte fått något nämnvärt stöd eller förståelse från allmänheten för sitt agerande, eller några större förändringar i förhållande till medlarbudet, säger Olle Ehrlén, ordförande i Sveriges Byggindustrier. Nu har vi visserligen fått ett nytt avtal, men samtidigt har allt fler fått upp ögonen för de märkliga, otidsenliga och ineffektiva avtalsförhållandena som tyvärr råder inom byggsektorn.

- Jag konstaterar att ett avtal träffats och därmed är hotet om en utvidgad strejk mot våra medlemsföretag borta, säger Bo Antoni, VD för Sveriges Byggindustrier.

Avtalet är i princip i linje med det medlarbud som BI accepterade och Byggnads förkastade den 17 april, men med ett betydande undantag. I det ingångna avtalet har Byggnads drivit igenom en skyldighet för arbetsgivarna att skicka löneuppgifter till Byggnads som avser alla medarbetare inklusive oorganiserade och medlemmar i andra fackföreningar än Byggnads.

BI gav motvilligt efter på denna punkt sedan Byggnads gjort klart att de inte under några omständigheter var beredda att kompromissa i denna sak. BI anser att denna uppgiftsskyldighet, som rör löner för medarbetare som inte är anslutna till Byggnads, är mycket tveksam ur integritetssynpunkt.

Den viktiga framgång som BI nått i denna avtalsrörelse är att granskningsarvodet utmönstras ur kollektivavtalen, och att Byggnads inte lyckats driva igenom sitt förslag om att byggföretagen ska betala granskningsarvodet utan löneavdrag direkt till Byggnads.

- Årets avtalsrörelse har förts i ljuset av Europadomstolens dom om granskningsarvoden. Det centrala för Byggnads har varit att hitta sätt att utverka kompensation för domens effekter och att inför medlemmarna motivera den kraftiga höjning av medlemsavgiften som blir resultatet av de borttagna granskningsarvodena, säger Olle Ehrlén.

I Anläggningsavtalet har det tidigare varit tillåtet för arbetslaget att själva eller med stöd av Byggnads ombudsmän förhandla om lönen med sin egen arbetsgivare. I fortsättningen är detta förbjudet. Löneförhandlingar får bara genomföras av ombudsmännen och det blir kollektivavtalsbrott om arbetsgivaren träffar överenskommelse direkt med sina anställda.

- Vi beklagar denna ytterligare centralisering av avtalsförhållandena i vår sektor. Men nu måste vi lägga den senaste tidens stridigheter bakom oss. Det är nu BI och Byggnads ansvar att se till att byggsektorn får arbetsfred så att företagen och dess medarbetare kan fokusera på kunderna och byggverksamheten, avslutar Bo Antoni.

För ytterligare information kontakta:
- Olle Ehrlén, VD i NCC och ordförande i Sveriges Byggindustrier, 0706-21 02 44
- Bo Antoni, VD i Sveriges Byggindustrier, 0709-25 58 36