Ett av tre byggföretag skulle tvingas lägga ned med Byggnads avtalskrav

Sveriges Byggindustrier har beräknat det faktiska värdet av Byggnads avtalskrav. Sammanlagt innebär kraven minst 8 procent i kostnadsökning för byggföretagen och inte som tidigare varit känt 3,2 procent. Ett av tre medlemsföretag skulle tvingas lägga ned sin verksamhet och 30 000 personer förlora sina jobb visar en ny rapport som Sveriges Byggindustrier låtit göra.

- Byggnads krav är ett hårt slag mot våra små företag som idag har små marginaler. Ett av tre företag skulle bli tvungna att lägga ned sin verksamhet. Att Byggnads dessutom lägger krav som gör deras egna medlemmar arbetslösa är anmärkningsvärt. I ett läge där byggbranschen alltmer konkurrerar på en internationell marknad är det viktigt att stärka svenska företag och medarbetares konkurrenskraft, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

- Sveriges Byggindustrier har varit tydlig med att vi parter måste utveckla kollektivavtalen för att fler företag ska teckna kollektivavtal. Men då får det inte finnas konkurrensfördelar att stå utanför, säger Mats Åkerlind.

- Det är inte en framkomlig väg att göra det dyrare att anställa, att utöka ackordet, att ta bort kvalitetsstämpeln det innebär att organisera sig i Sveriges Byggindustrier eller att ta bort flexibiliteten vad gäller arbetstider. Vi kommer aldrig kunna bygga bort dagens bostadsbrist om Byggnads avtalskrav blir verklighet, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Så många arbetar i medlemsföretag som kan få svårt att överleva

Tabellen visar antalet medlemsföretag hos Sveriges Byggindustrier som kan få svårt att överleva, hur många anställda dessa företag har, samt hur stor andel av samtliga anställda i medlemsföretagen dessa utgör. Tabellen visar hur stort antal av dessa som utgörs av små företag (mindre än 50 anställda) som riskerar att få svårt att överleva, och deras anställda. I riket totalt är det 1052 företag, varav 946 är småföretag skulle få svårt att överleva.

Antal företag Antal anställda Andel anställda Antal små företag Antal anställda små företag
Blekinge län 21 132 24,9% 21 132
Örebro län 20 285 23,8% 19 224
Östergötlands län 46 939 31,5% 42 665