Framtidens seniorboende en möjlighet

Sveriges Byggindustrier (BI) ser en ny och växande marknad i bostäder för äldre. En ny rapport ”Kan äldreboendet ta sin plats i den moderna tjänsteekonomin?” uppskattar marknaden till 50 000 seniorbostäder fram till 2025.

– Här finns en potential för byggföretag att hitta nya lösningar för framtidens seniorbostadskonsumenter tillsammans med fastighetsägare och tjänsteföretag, säger Björn Wellhagen, expert husbyggnad Sveriges Byggindustrier.

Rapporten framhåller tre konceptformer: ”Friskboende”, ”Vänboende” och ”Generationsboende” efter förebilder från andra länder.

– Attraktiva seniorbostäder kan mycket väl bidra till att få till stånd flyttkedjor och därmed förbättra bostadsmarknaden i sin helhet. Ett moln på himlen är dock hyresregleringen som på olika sätt sätter käppar i hjulet för en utveckling av bostadsmarknaden, avslutar Björn Wellhagen.

Läs hela rapporten

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, expert Husbyggnad Sveriges Byggindustrier, tel. 0708-99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org