Hög nivå i svårt läge

Sveriges Byggindustrier (BI) tackar parterna inom teknikindustrin för ett väl genomfört arbete under mycket svåra förhållanden.
- Vår uppfattning är att nivån är för hög. Men den borde tillfredsställa de högt ställda förväntningarna inom övriga LO och väcka välförtjänt respekt i de egna leden, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier, i en kommentar.

Teknikföretagen och deras fackliga motparter IF Metall, Unionen och Sveriges Ingenjörer lyckades idag träffa en överenskommelse för den internationellt konkurrensutsatta industrin. Överenskommelsen är på 3,0 procent under en avtalsperiod av fjorton månader, vilket motsvarar 2,6 procent i årsökningstakt.

Sent i avtalsarbetet presenterade LO-ekonomerna sin konjunkturrapport med slutsatsen att Sverige tål en lönekostnadsökning på 3,5 procent om avtalet inte ska innebära en kraftig negativ påverkan på sysselsättningen.
- Även om vi inom Sveriges Byggindustrier kan ifrågasätta LO-ekonomernas beräkning konstaterar vi att nivån i den träffade överenskommelsen innebär att lönekostnadsökningen inklusive normal löneglidning ligger på nivå med LO-ekonomernas slutsats, kommenterar Mats Åkerlind.

Det kan inte nog poängteras att den internationellt konkurrensutsatta industrins konkurrensförmåga och byggsektorns utveckling hänger ihop. Även med en bra utveckling i byggsektorn står även byggsektorn inför omvälvande förändringar på grund av internationell konkurrens och prispress på byggrelaterade tjänster. Byggsektorns framgång är beroende av att det finns företag som beställer tjänster och att bostadsköparna har en tryggad sysselsättning.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, tfn 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org