Hög tid att planera för halverad energianvändning

De beslutade målen om 20 procents minskad energianvändning i byggnader till 2020 och halverad energianvändning till 2050 är ambitiösa men möjliga att nå med en ordentlig kraftsamling, säger Maria Brogren, energiexpert på Sveriges Byggindustrier (BI) i remissvaret ”Energi 2020 – En strategi för hållbar och trygg energiförsörjning på en konkurrensutsatt marknad”.

Utmaningen ser olika ut för befintliga byggnader i jämförelse med nyproduktion och är större i det befintliga byggnadsbeståndet. Om energiaspekterna tas i beaktande tidigt i byggprocessen går 20-procentsmålet i nyproduktion att nå förhållandevis enkelt.

BI vill dock påpeka att de flesta nya byggnader som uppförs före 2020 kommer att vara i bruk även 2050. För att nå de energimål som riksdagen beslutat krävs att alla möjligheter för energieffektivisering utnyttjas redan vid nybyggnation.

– Det är därför av största vikt att EU, departement och myndigheter inte enbart talar om 2020-målet, utan redan nu börjar planera för hur 2050-målet ska nås. BI ser därför fram emot den aviserade energifärdplanen för 2050, fortsätter Maria Brogren.

När det gäller det befintliga byggnadsbeståndet instämmer BI i att hållbar renovering bör stimuleras.

– De flesta av miljonprogrammets flerbostadshus har ett omfattande renoveringsbehov och i samband med att de renoveras finns det en mycket stor energieffektiviserings-potential som måste tas tillvara. För att stimulera hållbar renovering behövs stabila spelregler och långsiktiga, generella styrmedel. Kortsiktiga investeringsstöd gör marknaden ryckig och oförutsägbar och är inget som BI förespråkar.

– Nationella och europeiska demonstrationsprogram för lågenergibyggnader är ett annat sätt att stimulera hållbart byggande och renovering, avslutar Maria Brogren.

Läs hela remissvaret

För kompletterande information, kontakta Maria Brogren, energiexpert på BI, maria.brogren@bygg.org eller 08-698 58 35.

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org