Inflation i varsel i byggsektorn

Sveriges Byggindustriers medlemsföretag drabbas nu av ännu ett varsel, denna gång i kölvattnet på avtalsförhandlingarna med VVS Företagen och Plåtslageriernas Riksförbund (PLR).
- Det går inflation i varsel i vår sektor. Det här måste få ett slut. Bolagen behöver kunna fokusera på verksamheten nu, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Byggsektorn har under avtalsrörelsen 2012 drabbats av flera varsel från Byggnads i form av direkt riktade varsel och sympativarsel. Det senaste varslet riktar sig mot VVS Företagen och Plåtslageriernas Riksförbund (PLR) och träder i kraft den 25 april om parterna inte kommit överens innan dess. Båda organisationerna har medlemsföretag som är viktiga underentreprenörer till byggbolagen. En strejk skulle därför hindra arbetet ute på byggprojekten.

- Vi betraktar detta som att Byggnads hittar nya sätt att störa byggföretagen som redan brottas med omfattande produktionsstörningar och en vikande konjunktur. Våra bolag kämpar med att behålla sina medarbetare, sina uppdrag och sin konkurrenskraft men ser hela tiden detta hotas av nya konflikter, säger Mats Åkerlind.

Sveriges Byggindustrier är oroade av de korta avtalsperioderna som nu löper på ett år eller på 13 månader.

-  Stridsåtgärder är en viktig demokratisk rättighet som ska användas på ett ansvarsfullt sätt. Med så korta avtalsperioder behöver avtalsförhandlingarnas tidsperioder respekteras så att arbetsgivarnas verksamhet kan fungera normalt mellan varven. Det blir ohållbart om Byggnads ska hota samtliga motparter med strejk hela tiden, säger Mats Åkerlind.

Sveriges Byggindustrier träffade avtal med Byggnads för några veckor sedan. Även Seko följde strax efter och tjänstemännen var klara redan i februari.

Konflikten nu gäller stopp för beordrad övertid och krav på högre lön för lärlingar.

Stridsåtgärderna innebär, om de träder i kraft, total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete på YIT i följande län: Kalmar, Kronoberg, Skåne, Stockholm och Västra Götaland. Hos Bravida blir det strejk i följande län: Norrbotten, Uppsala, Västerbotten, Västmanland och Östergötland. Hos NVS blir det strejk i Dalarna och Östergötland.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, tfn 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org