Information med anledning av pressmeddelande från Stockholms Byggmästareförening den 17 oktober 2006

Stockholms Byggmästareförening (SBF) meddelar att ett det kommer att bildas ett nytt rikstäckande förbund.

Alla företag som är medlemmar i SBF är också medlemmar i Sveriges Byggindustrier (BI). Meddelandet från SBF påverkar inte företagens medlemskap i BI.

Bakgrund
Sveriges Byggindustrier bildades 2000 genom att 25 av 28 byggmästarföreningar överlät sin verksamhet till BI.

SBF (samt Södertälje bf och Gotlands bf som samarbetar med SBF) överlät inte sin verksamhet. I stället tecknades ett samarbetsavtal med BI som innebär att SBF i praktiken fungerar som en regional enhet inom BI. I detta avtal finns fyra tidsbegränsade överenskommelser. Dessa löpte ut vid halvårsskiftet 2002. Giltighetstiden har förlängts vid några tillfällen.

Vid bildandet av BI år 2000 beslutade medlemmarna att BI skulle vara en sammanhållen organisation med ett gemensamt varumärke, Sveriges Byggindustrier. Samarbetsavtalet med SBF är ett avsteg från den organisationsform som omfattar hela landet utanför storstockholmsområdet. Under flera år har diskussioner förts om att både utveckla BI:s organisation och att medlemsföretagen i Stockholm ska få sin organisationstillhörighet till BI på samma sätt som de övriga medlemsföretagen.

BI:s styrelse har nu, som ett led i organisationsarbetet, beslutat att giltighetstiden för de fyra särskilda överenskommelserna inte kommer att förlängas ytterligare och att de upphör att gälla vid det kommande årsskiftet. Samarbetsavtalet löper tillsvidare då det inte är uppsagt av vare sig BI eller SBF.

Ett antal företag synes nu inte vilja vara medlemmar i BI. Det betyder inte att företagen i Stockholm blir utan kollektivavtal. Det är medlemskapet i BI som medför att företaget omfattas av kollektivavtal. Det är endast ett aktivt beslut i ett enskilt företag om utträde ur BI som medför att företaget i fråga blir utan kollektivavtal.

Frågor besvaras av
Olle Ehrlén, ordförande, 0706-21 02 44