Kommitténs förslag hotar att underminera den svenska modellen

- Sveriges Byggindustrier blir mycket bekymrade över förslagen som hotar att underminera den svenska modellen och sätter krokben för en nödvändig konkurrens inom byggsektorn, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef Sveriges Byggindustrier i en kommentar till Utstationeringskommitténs betänkande Översyn av Lex Laval.

- En positiv del i utredningen är att man vill ge en myndighet ansvar att bedöma de minimivillkor som finns i kollektivavtalen. Det tvingar facken att bli mer transparenta avseende minivillkor, vilket har varit ett problem under en längre tid. Däremot är vi mycket skeptiska till att ge fackliga organisationer större kontrollmöjligheter att följa upp om minimivillkoren följs. Skulle det bli verklighet innebär det alltså att facket både blir avtalsslutande part och tillsynsorgan. Vill man bibehålla den svenska modellen med starka parter bör tillsynen ligga på en oberoende myndighet, avslutar Mats Åkerlind.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, 070-381 00 87, mats.akerlind@sverigesbyggindustrier.se

Pressbilder: http://www.mediabank.bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se