Konkurrensverket lägger ner utredning mot byggföretag

Konkurrensverket lägger ned utredningen om misstänkt kartellbildning mot flera byggföretag i Östersund. Det finns inget som styrker misstankarna.
- Vi är nöjda med beslutet som visar att byggföretagen inte gjort sig skyldiga till några överträdelser av konkurrensreglerna, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

Det var i januari 2012 som Konkurrensverket genomförde en så kallad gryningsräd hos åtta  byggföretag i Östersund. Företagen misstänktes för kartellbildning vid kommunens upphandlingar. Konkurrensverket har nu utrett misstankarna och konstaterar att utredningen har inte visat något som styrker misstankarna. Utredningen har därför avslutats utan påföljd. Konkurrensverket skriver på sin hemsida att de bland annat hållit förhör med ett antal personer från de olika företagen och analyserat det material som kopierades vid platsundersökningen.

- Det är bra att Konkurrensverket har gjort en sådan grundlig utredning. Vi tar alla frågor om osund affärsetik på stort allvar. Jag vet att företagen har varit måna om att hjälpa till med utredningen och att det finns ett stort engagemang hos våra medlemsföretag mot den här typen av misstänkt kartellbildning, säger Ola Månsson.

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org