Krav utan hänsyn till märket

Sveriges Byggindustrier har idag tagit emot  avtalsyrkanden från Unionen, Sveriges Ingenjörer och Ledarna som gäller Sveriges Byggindustriers Tjänstemannaavtal.

Innehållet i yrkandena från vissa av våra motparter har ännu inte justerats med hänsyn till det träffade avtalet inom teknikindustrin.

- Vi kan konstatera att kraven gällande allmänna villkor är mycket omfattande och att lönekraven ligger långt ovanför märket på 2,6 procent per år, kommenterar Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Det är trots allt med viss förvåning som Sveriges Byggindustrier noterar att vi trots en allt mer vikande konjunktur och redan träffade avtal med berörda fackliga organisationer ändå inte ser ett genomslag av märket i de yrkanden som presenteras för oss i Sveriges Byggindustrier.

Avtalen med tjänstemannafacken går ut den sista januari och förhandlingen gäller lön för cirka 10.000 tjänstemän som omfattas av Unionens och Sveriges Ingenjörers avtal samt allmänna villkor för cirka 25.000 tjänstemän som även innefattar avtalet med Ledarna.

Sveriges Byggindustrier avser att svara på dessa yrkanden vid ett överenskommet möte den 11 januari 2012.

Våra egna yrkanden räknar vi med att överlämna före jul till berörda organisationer.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, tfn 070-381 00 87. mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org