Långsiktiga beslut kräver politiskt mod

Se helheten, ställ inte olika trafikslag mot varandra och investera i klimatsmarta transporter. Så kan man sammanfatta den politiska debatt om infrastruktur som Sveriges Byggindustrier region Syd anordnade i Alvesta under fredagen.

– Det finns bra idéer, men en vacklande politisk vilja. Våga fatta långsiktiga beslut och vänta inte. Det måste till för att skapa en långsiktigt hållbar infrastruktur för våra barnbarn, sa Olle Ludvigsson (s), EU-parlamentariker, en av de deltagande i debatten.

Det som skilde politikerna åt var synen på finansiering.

– Det är glädjande att höra att de flesta partier vill ha och ställer sig positiva till någon form av medfinansiering för att få till stånd en utökad infrastruktur. För att det ska kunna ske måste vi lyfta blicken och arbeta fram modeller för hur detta ska genomföras, säger Lars Redtzer, ansvarig infrastruktur, Sveriges Byggindustrier.

Heldagsseminariet om infrastruktur, som är årligt återkommande, handlade även om hur produktiviteten inom branschen ska förbättras och input kom bland annat från representanter från hamnsektorn och Trafikverket.

– Nu har det utretts tillräckligt och vi vet vad vi behöver göra för att få mer infrastruktur för pengarna. Det är att våga pröva nya metoder. Vi måste ha en acceptans för att vi inte alltid lyckas, utvärdera och successivt lära och blir bättre. För att komma rätt krävs att vi har en kontinuerlig och konstruktiv dialog mellan branschens alla aktörer, säger Lars Redtzer.

Det blev under dagen också tydligt vilken betydelse landets södra region har för utrikeshandeln. 95 procent av landets import och export går över gränsen via hamnarna som är helt beroende av en fungerande infrastruktur.

För kompletterande information, kontakta
Lars Redtzer, ansvarig infrastruktur, Sveriges Byggindustrier, 072-538 02 10 lars.redtzer@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org