Laval-utredningen – klarar parterna att ta ansvaret?

Laval-utredningen har idag överlämnat sitt förslag till regeringen. Förslaget innebär att parterna på arbetsmarknaden, inom ramen för den svenska modellen, ges ansvaret att reglera förutsättningarna för utstationerade arbetstagares villkor vid arbete i Sverige. Förslaget förutsätter också att parterna tar ansvaret.

Enligt förslaget ska utländska företag säkerställa att deras anställda vid arbete i Sverige har villkor inom ”den hårda kärnan” som är lika bra eller bättre än minimivillkoren i de svenska kollektivavtalen. Ett annat villkor är att de avtal som utländska företag ska tillämpa är transparenta och förutsebara, vilket framför allt innebär att företagen ska kunna kalkylera sina lönekostnader med utgångspunkt från en i kollektivavtalet angiven lägsta lön.

– Vår utgångspunkt är att lagar och kollektivavtal ska säkerställa konkurrens på lika villkor mellan svenska och utländska företag. Detta innebär att Byggnads- och Anläggningsavtalen måste ändras så att det finns en tydligt angiven lägsta godtagbara lön som alla företag som omfattas av avtalen kan tillämpa, säger Bo Antoni, VD i Sveriges Byggindustrier (BI).

Byggnads föreslår en lösning som innebär att utländska företag kommer att kunna förutse sina lönekostnader medan svenska byggföretag som omfattas av Byggnadsavtalet fortfarande, på grund av ackordstvånget, inte kan förutse sina lönekostnader.

– Byggnads förslag innebär att utländska byggföretag inte kommer att konkurrera på samma villkor som svenska. Det är en oacceptabel situation. Det är rimligt att både svenska och utländska företag kan förutse sina lönekostnader när de lämnar anbud på byggprojekt, fortsätter Bo Antoni.

Byggnads har, som enda fackliga organisation, nyttjat möjligheten till förtida uppsägning av de treåriga kollektivavtal som tecknades våren 2007. Med uppsägningen följde krav på att alla arbeten utom vissa byggservicearbeten ska utföras på ackord. Det är en utveckling i rakt motsatt riktning mot de krav på kollektivavtalen som EG-domstolen fastställt, nämligen att lönekostnaderna ska vara förutsebara och kalkylerbara för arbetsgivarna. Byggnads krav på ändringar av kollektivavtalen har avvisats. BI har lämnat ett motförslag som vi bedömer svarar mot de krav som framgår av EG-domstolens beslut.

– Byggnads och byggarbetsgivarna måste, för att säkerställa Byggnads medlemmars och svenska företags konkurrenskraft, se till att teckna kollektivavtal som är attraktiva både för svenska och utländska företag. Klarar Byggnads och BI denna test av den svenska modellens funktion? undrar Bo Antoni.

För kompletterande information, kontakta Bo Antoni, 0709-25 58 36.