Linds idéer bra för bostadsmarknaden

Sveriges Byggindustrier (BI) stödjer professor Hans Linds förslag om att införa en oreglerad hyresmarknad i det ägda beståndet.

– Bostadsmarknaden i storstadsområdena fungerar inte tillfredsställande idag. Ett av de största hindren är den hyresreglering som finns och som i princip omfattar all typ av uthyrning. Linds förslag öppnar ett litet hål i den "Berlinmur" som hyresregleringen utgör och är väl värd att pröva, säger Björn Wellhagen, expert husbyggnad påBI.

Hans Lind, professor i fastighetsekonomi på KTH, presenterade idag i en debattartikel sina idéer om fri uthyrning av bostadsrätter och egnahem: http://www.dn.se/debatt/sa-har-kan-vi-skapa-en-fungerande-bostadsmarknad

– En rimlig målsättning för bostadspolitiken i Sverige är att få till stånd en marknad som kan erbjuda bostäder i de områden där det finns arbeten och utbildningsmöjligheter. Det är så vi kan skapa förutsättningar för tillväxt och ökad välfärd. En övergång till ett system med friare hyressättning är därför en nödvändighet. Det har bostadsmarknadens parter och regeringen tyvärr inte förstått, avslutar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, ansvarig för Husbyggnadsfrågor på Sveriges Byggindustrier, tel. 0708-99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org