Lokalbyggandet agerar draglok för byggindustrin i Västerbotten

Svensk byggindustri är inne i en period där en het konjunktur succesivt kyls av. I Västerbottens län agerar lokalbyggandet draglok för byggindustrin när bostadsbyggandet viker och anläggningsinvesteringarna minskar. Det visar en färsk regional prognos från Sveriges Byggindustrier (BI).

Bostadsinvesteringarna i Västerbottens län har under några år varit stabila med nivåer kring 2 miljarder kronor per år. I år har de minskat till en nivå strax över 1,5 miljarder. Införandet av bolånetaket och ökade marginaler på bolåneräntor är faktorer som påverkat bostadsbyggandet negativt. En motvikt till minskat nybyggande är dock en ökning av ombyggnadsinvesteringarna.

– För tillfället råder det en osäkerhet kring många bostadsprojekt. De demografiska faktorerna talar för ett ökat bostadsbyggande i Umeå och jag hoppas på en vändning nästa år, säger Johan Hallberg, chef BI Umeå.

Lokalbyggandet blir motorn för byggindustrin i Västerbotten det kommande året. Både de offentliga och de privata lokalinvesteringarna ökar starkt.

– På lokalmarknaden har vi för tillfället en bra blandning av olika projekt, till exempel byggande av badhus, kulturhus och köpcentra. Det är positivt att såväl privata som offentliga aktörer satsar i orostider, fortsätter Johan Hallberg.

Anläggningsinvesteringarna har historiskt sett utgjort en stor andel av bygginvesteringarna i Västerbotten. Nästa år väntas såväl de privata som de offentliga anläggningsinvesteringarna minska.

– Vi ska komma ihåg att anläggningsbyggandet minskar från en hög nivå. Stora infrastrukturprojekt pågår fortfarande i länet, byggande av reningsverk, värmeverk och stora vindkraftsexploateringar är andra exempel på projekt som är på gång, avslutar Johan Hallberg.

För kompletterande information, kontakta
Johan Hallberg, chef BI Umeå, 090-71 82 71 eller 070-230 20 47 , johan.hallberg@bygg.org
Lars-Johan Blom, ansvarig regionala prognoser BI, 08-698 58 47 eller 0709-25 58 47, lars-johan.blom@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322