Mer infrastruktur för pengarna

Näringsdepartementet fick en önskelista från remissinstanserna på den nationella planen som skulle kräva fyra gånger mer pengar än de summor som finns i planen. Det framgick av den genomgång statssekreterare Ingela Bendrot presenterade på infradagen i Alvesta den 17:e januari. Hon menade att önskelistan är relevant och att projekten skulle ha en positiv betydelse, men att pengarna inte kommer att räcka.

– Vi behöver i branschen arbeta med att skapa mer infrastruktur för pengarna och ett sätt är att i större utsträckning jobba med totalentreprenader, där även underhållsåtagandet ingår, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastruktur, Sveriges Byggindustrier.

Thomas Lidberg från NCC och Andreas Hult från Trafikverket visade med sitt exempel, byggandet av riksväg 50 i Motala, hur en totalentreprenad kan förstärka drivkraften att hitta nytänkande lösningar och snabbare leverans men med samma budget. Projektet var färdigt 10 veckor före utsatt tid och entreprenaden fortgår nu under 20 år efter att vägen är i trafik, vilket innebär att man har satsat mycket på livscykelkostnaderna.

– Så kallade OPS-entreprenader, Offentlig Privat Samverkan, kan vara ett sätt att ytterligare vidareutveckla entreprenadformerna. Denna entreprenadform får inte ses som ett sätt att få mer pengar in i systemet utan syftar till att öka produktiviteten. Det skapar drivkrafter för entreprenören att blir färdig snabbare och att producera till så låg driftskostnad som möjligt med en förutbestämd kvalitet, säger Lars Redtzer.

– De brister som finns i infrastrukturen idag har uppstått under många decennier och regeringar. Nu måste vi fundera över hur vi gemensamt tar ansvar för att inte ifrågasättas av våra barnbarn och barnbarnsbarn. De flesta politiker är positiva till alternativa finansieringslösningar såsom statlig lånefinansiering, brukarfinansering osv, så låt oss göra något nu, avslutar Lars Redtzer.

För kompletterande information, kontakta Lars Redtzer, ansvarig infrastruktur, Sveriges Byggindustrier, 072-538 02 10 lars.redtzer@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org