Missriktade varsel hotar den pågående avtalsrörelsen

Måndagen den 13 februari överlämnade Byggnads ett sympativarsel till Sveriges Byggindustrier som omfattar NCC:s  arbete på LKABs gruva i Kiruna KUJ1365. Varslet läggs som en upptrappning i den pågående konflikten mellan Svevia och Byggnads.
-
Det kan inte uteslutas att detta även är ett led i den pågående avtalsrörelsen med Sveriges Byggindustrier. Byggnads straffar ett bolag som faktiskt har kollektivavtal med dem vilket innebär en helt missriktad hantering av konfliktreglerna, anser Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef i Sveriges Byggindustrier.

Byggnads tar enligt uppgift ut statliga LKAB då Arbetsgivarverket sägs motsätta sig ett kollektivavtal. Varslet innebär total arbetsnedläggelse och blockad, klockan 05.00 den 22 februari, av samtliga arbeten som utförs av NCC på rubricerad arbetsplats.
Byggnads säger sig vilja tvinga Svevia till hängavtal eller att gå med som medlemmar i Sveriges Byggindustrier för att omfattas av Byggavtalet.
- Vi är oförstående till Byggnads agerande och tycker att det är anmärkningsvärt att de tar ut ett medlemsföretag i Sveriges Byggindustrier som trots gällande kollektivavtal nu riskerar att drabbas av stridsåtgärder. Detta är ytterligare ett exempel på hur otidsenligt Byggnads hanterar konfliktreglerna på den svenska arbetsmarknaden när man riktar sig mot NCC när det egentligen handlar om Svevia, säger Mats Åkerlind.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, tfn 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org