Myter om byggbranschen

Byggbranschen består till största delen av småföretagare och det finns ingen oligopolsituation. Det är en av slutsatserna i den nya rapporten: ”Myter om den osunda konkurrensen i byggbranschen” som Sveriges Byggindustrier släpper idag.

Den återkommande kritiken mot byggbranschen är att konkurrensen är för svag och att det för med sig höga byggkostnader. Det är dock föreställningar som Sveriges Byggindustrier slår hål på i sin rapport.

– 94 procent av företagen har färre än 10 anställda. Konkurrenssituationen har därför förutsättning att vara väl fungerande, om den inte hotas av oseriösa aktörer, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier.

– Med hjälp av lag om närvaroliggare, arbetsgivaruppgift på individnivå och anmälan av utländska företag skulle alla företag i sektorn konkurrera på lika villkor och de miljarder som årligen förloras i skatteintäkter kunde användas på bättre sätt, säger Björn Wellhagen.

Läs rapporten

Se film med Björn Wellhagen 2:42 minuter

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, Näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org