Ny konjunkturbedömning: Bostadsbyggande på goda grunder

Byggkonjunkturen utvecklas fortsatt positivt. Bostadsinvesteringarna uppvisar alltjämt en imponerande styrka trots de avskaffade statliga subventionerna. Tillgången på arbetskraft och produktionskapaciteten hos materialleverantörerna är avgörande för utvecklingen framöver. Totalt bedöms bygginvesteringarna öka med 8 procent i år och 3 procent nästa år.

Tillväxten i svensk ekonomi dämpades under första kvartalet i år då BNP ökade 3,0 procent jämfört med första kvartalet ifjol. Den inhemska efterfrågan är alltjämt mycket stark medan nettobidraget från utrikeshandeln verkade återhållande på BNP-tillväxten. BNP väntas öka med 3,6 procent i år och 3,0 procent nästa år.

Även om det finns tecken på stigande inflation bedöms priserna utvecklas i linje med riksbankens mål och den penningpolitiska åtstramningen blir relativt försiktig. Sett ur ett investeringsperspektiv är ränteläget gynnsamt under hela prognosperioden.

- Den ränteuppgång vi nu ser är helt naturlig med tanke på konjunkturläget och även om den har viss dämpande effekt på investeringarna framöver kommer byggandet fortsätta att bidra positivt till den ekonomiska utvecklingen de kommande två åren, säger Fredrik Isaksson, prognoschef på Sveriges Byggindustrier (BI).

Bygginvesteringarna växer på bred front

Efterfrågan på byggmarknaden är fortsatt stark och bygginvesteringarna växer på bred front. Första kvartalet ökade investeringarna med nära 9 procent och allra mest ökade bostadsbyggandet som steg med 11 procent.

- Den senaste tidens utveckling tyder på att bostadsbyggandet står sig bra trots avskaffandet av de statliga stöden. Det stämmer bra med vår bild av en stark underliggande efterfrågan på bostadsmarknaden, fortsätter Fredrik Isaksson.

Resursläget i branschen allt mer ansträngt

Arbetslösheten bland byggnadsarbetarna har fortsatt att minska och är nu den lägsta sedan 1990. Många byggföretag ökar antalet anställda och totalt sett fortsätter sysselsättningen att öka stadigt. Samtidigt anger en stor andel av företagen att bristande tillgång på arbetskraft gör det svårt att expandera verksamheten. På tjänstemannasidan är det alltjämt svårt att rekrytera framför allt arbetsledande personal med önskad kompetens och erfarenhet.

Längre leveranstider och stigande priser på vissa typer av byggmaterial är också avgörande för hur snabbt byggmarknaden kan expandera framöver.

- Bilden av utbudssidan står sig i allt väsentligt från vår förra bedömning och bygginflationen ligger kvar runt 6-7 procent. Sammantaget bedöms risken för en skenande kostnadsökning vara mindre nu än vid tidigare konjunkturtoppar, säger Lars Jagrén, chefekonom på BI.

Bygginvesteringarnas utveckling
Investeringsvolym samt procentuell förändring i fasta priser
Mdkr Utfall Prognos
Sektor 2006 2006 2007 2008