Ny konjunkturbedömning från Sveriges Byggindustrier (BI): Svensk byggmarknad så in i Norden bra

Den nordiska byggmarknaden återhämtar sig långsamt. Bilden är dock splittrad länderna emellan, där Sverige och Finland går bra medan Danmark och Island har det motigt. I Norge följer utvecklingen den samlade bilden för Norden. Det framgår av en färsk konjunkturprognos från Sveriges Byggindustrier (BI).

Bygginvesteringarna i Norden minskar med 1 procent i år för att sedan öka med 3 procent 2011. Sett över hela prognosperioden är det svensk och finsk byggmarknad som utvecklas mest gynnsamt och det tack vare bostadssektorns återhämtning. Danmark intar sista platsen på grund av svag utveckling för både lokaler och bostäder.

Sverige får störst uppgång inom bostadsinvesteringarna i Norden
Investeringar i bostäder ökar i hela Norden både i år och nästa år. Allra mest ökar de i Sverige medan Danmark får den svagaste utvecklingen.

– Sverige påbörjar näst flest bostäder under perioden 2010-2011 och det är ombyggnadsinvesteringarna som gör att Sverige för tillfället går bäst i Norden, säger Johan Deremar, nationalekonom på BI.

Även sysselsättningsmässigt sticker Sverige ut
Totalt sysselsattes 836.000 personer i nordisk byggindustri 2009. Nästa år kan antalet ha minskat med 12.000 personer. Jämfört med 2009 års nivå förväntas alla länder utom Sverige ha färre sysselsatta 2011.

– Sverige är unikt inom nordisk byggindustri med sin gynnsamma utveckling av sysselsättningen. Under prognosperioden ökar antalet sysselsatta med 20.000-25.000, fortsätter Johan Deremar.

Bygginvesteringarnas utveckling i Norden
Mdr EUR och årlig procentuell förändring

Mdr EUR Utfall Prognos
Sektor 2009 2009 2010 2011

Bostäder 30,0 -17  5  6
Lokaler
30,3 -16 -9 -1
Anläggningar 18,6   3  0  3
Summa bygginvesteringar 78,9 -13 -1  3

Oförändrad byggprognos för Sverige
Prognosen för de totala bygginvesteringarna i Sverige påverkas inte nämnvärt av den förbättrade BNP-utvecklingen. Mindre förändringar inom respektive delsektor får inte heller någon större inverkan på byggmarknaden som helhet. De totala bygginvesteringarna ökar med 3 procent i år och fortsätter uppåt med 5 procent 2011.

– Bostäder utvecklas lite bättre men anläggningar något sämre än vad vi förväntade oss i höstas. Dessa effekter tar ut varandra och totalt sett ökar bygginvesteringarna i linje med tidigare beräkningar, avslutar Johan Deremar.

Bygginvesteringarnas utveckling i Sverige
Investeringsvolym samt årlig procentuell volymförändring

Mdkr Utfall Prognos
Sektor 2009 2009 2010 2011