Ny konjunkturbedömning:Trögt bostadsbyggande bromsar investeringarna

Efterfrågan på nya bostäder har minskat markant under våren medan ombyggnationer av bostäder och investeringar inom övriga delar av byggmarknaden fortsätter att växa. Sammantaget väntas bygginvesteringarna stiga med 3 procent 2008 och 2 procent 2009. Allt enligt en färsk konjunkturbedömning från Sveriges Byggindustrier (BI).

Den svaga utvecklingen i världsekonomin påverkar inte bara utrikeshandeln utan sprider sig även till de inhemska delarna av ekonomin. Sveriges BNP-tillväxt försvagades tydligt under första kvartalet och en viktig orsak var att ökningen av hushållens konsumtion var den långsammaste på tre år. Anledningen till detta är ett försvagat konsumentförtroende och hushållens dämpade tillförsikt inför framtiden. Detta har även lett till lägre efterfrågan på nya bostäder.

– Hushållens ekonomiska situation är fortfarande stark efter de senaste årens snabba sysselsättningsökning och stigande inkomster. Vår bedömning är därför att när den ekonomiska utvecklingen stabiliseras och hushållen repar nytt mod finns det goda förutsättningar för ökade nyinvesteringar i bostäder igen, säger Fredrik Isaksson, prognoschef på BI.

Tack vare snabbt ökande ombyggnationer i bostäder motverkas den snabba inbromsningen i byggandet av nya bostäder. De totala bostadsinvesteringarna bedöms därmed plana ut på samma nivå som förra året. Nästa år sker en ökning igen trots att nybyggnadsinvesteringarna fortsätter att minska inledningsvis.

Återhämtning på gång inom anläggningsbyggandet

De totala bygginvesteringarna steg med 5,2 procent första kvartalet i år och produktionen i branschen fortsatte att öka i samma takt som under fjolåret. Trots det justerar vi ned prognosen marginellt för 2008 jämfört med vår bedömning i mars. Bostadsbyggandet har försvagats snabbare än väntat, men delvis kompenseras detta av något högre tillväxt för anläggningsbyggandet redan i år. Lokalinvesteringarna kännetecknas av en fortsatt uppgång i år, följt av en utplaning nästa år.

– Investeringarna i vägar och järnvägar steg kraftigt första kvartalet. Även om just dessa kan variera mycket från kvartal till kvartal är det bra att det nu börjar röra på sig inom en del av byggmarknaden som utvecklats svagt de senaste åren trots mycket stora investeringsbehov, fortsätter Fredrik Isaksson.

Konjunkturförsvagningen dämpar resursbristen

För byggmarknaden betyder inbromsningen efter de senaste årens tillväxtrally att hotande kostnadsökningar kyls av. Bristen på arbetskraft har minskat något och utvecklingen av faktorprisindex har gradvis dämpats under våren.

– Jämfört med för ett år sedan har materialprisuppgången dämpats medan transportkostnaderna ökar allt snabbare till följd av stigande bränslepriser, säger Lars Jagrén, chefekonom på BI.

Den öppna arbetslösheten bland byggnadsarbetarna fortsätter att sjunka och uppgick till 3,3 procent i april, att jämföra med 4,4 procent ett år tidigare. Samtidigt har antalet lediga platser börjat minska och i stora delar av landet är det inte längre lika svårt att få tag på arbetskraft. Svårigheterna att rekrytera arbetsledande personal kvarstår däremot.

– Trots avmattningen är det dock oroande många företag som signalerar ökat tryck på lönesidan med risk för ökande löneglidning som följd, fortsätter Lars Jagrén.

Sammantaget är bedömningen av byggmarknaden för 2008 och 2009 att investeringarna fortsätter att växa men i något lägre takt än de senaste fyra åren.

Bygginvesteringarnas utveckling
Investeringsvolym samt procentuell förändring i fasta priser
Mdkr Utfall Prognos
Sektor 2007 2007 2008 2009