Ny rapport: Kan äldreboendet ta sin plats i den moderna tjänsteekonomin?

Tid: 30 januari, klockan 11.00–12.00
Plats: Drottninggatan 33, 1 tr.

Finns det en marknad för att utveckla boendealternativ för äldre? Är tiden mogen och finns förutsättningarna för att erbjuda nya lösningar vid sidan av det traditionella äldreboendet? Nya boendeformer och tjänster för den nya äldregenerationen som inte nödvändigtvis behöver kallas för äldreboende…

Måndag den 30 januari presenterar Jonas Arnberg och Per Hortlund, HUI Research rapporten Seniorboende 2.0 - Äldreboendets plats i den moderna tjänsteekonomin. I rapporten görs en beräkning av marknaden för seniorboenden med utgångspunkt från den nya konsumentens efterfrågan och behov i förhållande till tjänstesamhällets framväxt och den demografiska utvecklingen. Hur påverkas samhällets ekonomi om marknaden kan erbjuda boendealternativ med fler tjänster och därmed minska behovet av de offentliga alternativen?

Rapporten är gjord på uppdrag av Fastighetsägarna, Sveriges Byggindustrier och Almega hemserviceföretagen.

Barbro Westerholm, riksdagsledamot (fp) och fd ordförande i Äldredelegationen är inbjuden att kommentera rapporten.

Anmäl gärna deltagande till irene.fallstrom@fastighetsagarna.se

Kontakt:
Irene Fällström, Fastighetsägarna Sverige, telefon: 070 568 80 61
Björn Wellhagen, Sveriges Byggindustrier, telefon: 070 899 58 65
Johan Huldt, Almega Hemserviceföretagen, telefon: 070 382 68 64

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org