Nya upphandlingskrav ger säkrare asbestsanering

Under hösten har flera fall av oseriös och farlig asbestsanering uppmärksammats i media. Genom ett samarbete mellan Sveriges Byggindustrier (BI), IVL Svenska Miljöinstitutet och Byggnads har ett underlag för upphandling av asbestsanering tagits fram. Underlaget är avsett för företag som anlitar asbestsanerare och ska tydliggöra vilka krav som ställs på saneringen. Upphandlingsunderlaget ska säkerställa att asbestsanering görs på ett säkert sätt och enligt gällande lagar och regler.

– Branschens medarbetare måste kunna känna sig säkra på att en sanering har utförts på rätt sätt, framhåller Björn Samuelson, professor och arbetsmiljöexpert på BI. Ingen ska behöva oroa sig för att utsättas för ett farligt material i arbetet.

Asbest får inte längre användas i Sverige men kan fortfarande finnas kvar i fastigheter byggda kring 1976 och tidigare. Asbest användes bland annat för isolering i pannrum, av stålstommar och rör samt i eternit och kakelfix. När fastigheter renoveras eller byggs om kan byggnadsarbetare utsättas för asbest och det kan även spridas till omgivningen. Dålig sanering innebär en cancerrisk för asbestsanerarna och kan innebära att asbest finns kvar i luften i fastigheten under lång tid efter saneringen, vilket utsätter andra som vistas i fastigheten för en risk. Därför finns strikta regler för hur asbestsanering ska gå till.

Media har uppmärksammat flera fall där asbest saneras av oseriösa företag och outbildad personal.

– Det är oseriöst, farligt och helt förkastligt, säger Ann-Beth Antonsson, professor på IVL Svenska Miljöinstitutet, som utvecklat underlaget för upphandling som ett stöd för de byggföretag och fastighetsägare som behöver upphandla asbestsanering.

Underlaget har tagits fram i samråd med Riv- och saneringsentreprenörerna inom BI. Det kan även användas vid upphandling av ROT-arbeten för att tydliggöra vad som gäller om asbest påträffas under ROT-arbetet, vilket inte är ovanligt.

Upphandlingsunderlaget är kort och enkelt att använda och består av fyra delar:

• Information till saneringsentreprenören om uppdragsgivarens krav på entreprenören och på saneringen.
  • Upphandlingskrav som kan infogas i förfrågningsunderlag i samband med upphandling.
  • Avtalskrav som infogas i avtal om sanering
  • Checklista för kontroll av att saneringen görs i enlighet med uppdragsgivarens krav.

Underlaget finns fritt tillgängligt via BI:s hemsida. Utvecklingen av upphandlingsunderlaget har finansierats av SBUF, Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond.

För kompletterande information kontakta Björn Samuelson, arbetsmiljöexpert på Sveriges Byggindustrier (BI), 0709-25 58 09, bjorn.samuelson@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org