Nytt avtal för Väg och Ban klart

Sveriges Byggindustrier (BI) och SEKO har accepterat medlarnas slutliga hemställan. Ett nytt avtal för Väg och Ban är därmed klart.

Det nya avtalet innehåller bland annat ett avtal om årsarbetstid för säsongsbetonat arbete, regler för nattarbete och veckovila samt avtalspension SAF-LO. Vidare har granskningsarvodena utmönstrats ur avtalet.

Avtalet är treårigt med en total kostnad på 10,2 procent. I samband med att granskningsarvodena utmönstras ur avtalen höjs lönen med 574 kr/mån utöver första årets höjning med 557 kr/mån. BI har också kommit överens med SEKO om ett avtal om utveckling av facklig verksamhet i företagen. SEKO:s lokalavdelningar ska utse och utbilda fackliga förtroendemän som på sikt ska ta ett ökat ansvar för de fackliga frågorna.

- Vi är glada över att en överenskommelse kunnat träffas utan att de varslade stridsåtgärderna brutit ut. Avtalet om årsarbetstid vid säsongsbetonat arbete och avtalet om nattarbete och veckovila är balanserade och bra både för företagen och för deras medarbetare, säger Bo Antoni, VD på Sveriges Byggindustrier.

- Vi är naturligtvis också väldigt nöjda med att granskningsarvodena utmönstrats ur avtalet, fortsätter Bo Antoni.

- BI har nu tecknat kollektivavtal med alla motparter. Företagen och deras medarbetare kan nu ägna full kraft åt byggproduktionen och kunderna, avslutar Bo Antoni.

För ytterligare information kontakta:
Bo Antoni, VD i Sveriges Byggindustrier, 0709-25 58 36