Nytt avtal klart för Väg och Ban

Sveriges Byggindustrier (BI) och SEKO har idag kommit överens om ett nytt avtal för väg- och spårbyggnadsområdet. Kostnaden motsvarar 3,5 procent över 24 månader. Avtalet gäller från den 1 april 2010 till den 29 februari 2012 och berör cirka 12 000 yrkes¬arbetare.

Utgående löner höjs den 1 juni 2010 och den 1 april 2011. Därutöver innehåller det nya avtalet arbetstidsförkortning som ska förläggas under lågsäsong, ytterligare en månad föräldralön, förbättrad bodstandard och reseersättning. - Vi är mycket nöjda med att vi efter dagens förhandlingar nått ett resultat i nivå med industrinormen, säger Göran Landgren, ordförande i förhandlings¬delegationen för Väg & Ban-avtalet. - Vad gäller det gemensamma LO-kravet om bemanningsfrågan är den löst så att arbetsgivaren - om företaget har tidigare anställda med rätt till åter-anställning - ska förhandla innan inhyrning sker, fortsätter Göran Landgren. Avtalsuppgörelsen innebär vidare att BI och SEKO tillsätter en partsgemensam arbetsgrupp som syftar till att skapa ett nytt avtal anpassat för infrastrukturarbeten. Branschens förutsättningar har förändrats och till detta kommer en kraftigt ökad internationell konkurrens. - Tillsammans med SEKO och tjänstemännen avser vi att före kommande årsskifte ha ett Infraavtal klart som kan träda i kraft under 2011. Vår gemensamma förhoppning är att alla branschens aktörer ska medverka i utvecklingen av Infraavtalet, säger Bo Antoni, VD i Sveriges Byggindustrier. - Målet med Infraavtalet är att stärka de svenska väg- och spårbyggnadsföretagens och dess medarbetares konkurrenskraft, avslutar Bo Antoni. För kompletterande information, kontakta Göran Landgren, ordförande i förhandlingsdelegation och VD i NCC Roads, 0705-95 07 30 Bo Antoni, VD i Sveriges Byggindustrier, mobil 0709-25 58 36