Nytt avtal klart på väg- och banområdet

Väg- och banavtalet mellan Sveriges Byggindustrier och Seko är klart.
- Vi konstaterar att vi har ett  avtal på plats inom märket även för väg- och banområdet, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef.

Sveriges Byggindustriers bud på upp till 2,8 procent på tretton månader har accepterats av Seko, vilket motsvarar den nivå som parterna inom industrin kommit överens om. Från Sekos sida har kravet länge legat kvar på 3,5 procent, ett krav som enligt Sveriges Byggindustrier hotat den svenska modellen.

- Det är klart att vi är nöjda med en lönenivå som säkerställer sysselsättningen och en god konkurrensförmåga för infrastrukturområdet, säger Mats Åkerlind.

Ett stort steg är beslutet om att månadslön blir huvudlöneform, vilket ligger i linje med Sveriges Byggindustriers vision om ett så kallat Modernt medarbetaravtal.

- Nu tar vi ett avgörande steg mot mer moderna lönemodeller inom ett stort avtalsområde. Förhoppningsvis kommer det att påverka även andra delar av byggsektorn, säger Mats Åkerlind.

Dessutom utökar parterna föräldralönen i syfte att uppmuntra till föräldraledighet samt locka fler kvinnor till yrken inom väg- och banområdet. Även arbetstidsförkortningen utökas med två timmar per år. Föräldralönen och arbetstidsförkortningen har avräknats från löneutrymmet.

Parterna är också överens om att rensa upp bland de olika tidsbegränsade anställningsformerna. Istället införs allmän visstidsanställning i enlighet med lagen om anställningsskydd vilket kommer att förenkla för arbetsgivarna.

När det gäller frågan om arbetsmiljön på vägar och spår har Sveriges Byggindustrier redan startat upp satsningen ”En säker arbetsplats” med en nollvision inom hela byggsektorn. Seko har accepterat att ta en aktiv roll i arbetet.

- Detta ska vi göra tillsammans med facken och med övriga byggarbetsgivare. Arbetsgivaren har alltid hela ansvaret för arbetsmiljön och facket ska givetvis ha ett inflytande i frågan, säger Ola Månsson, vd.

Fakta: Snittlönen bland väg- och banmedlemmarna enligt förhandlingsunderlaget, 28 551 kr/månad, eller 164,09 kr/tim. Löneökningen enligt det nya avtalet innebär i snitt 774 kr.

För kompletterande information, kontakta Mats Åkerlind, tfn 070-381 00 87, mats.akerlind@bygg.org, eller Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org