Nytt Väg- och banavtal klart mellan Sveriges Byggindustrier och Seko

Sveriges Byggindustrier och Seko har träffat ett nytt Väg- och banavtal som gäller fram till 30 april 2017. Det siffersatta avtalet med Seko är inom ramen för industrins märke 2.2 procent. En nyhet i det nya avtalet är att ackordet har utmönstrats och därmed har alla skrivningar om ackord plockats bort.

- Det är glädjande att vi tar bort alla skrivningar om ackordet i avtalet. Sveriges Byggindustrier och Seko är överens om att ackordet är ett ålderdomligt lönesystem som inte gynnar branschen utan tvärtom skapar hinder för att utveckla den. Det måste vara upp till medarbetarna och företagen att avgöra vilka lönesystem som är de mest lämpliga. Genom att träffa lokala överenskommelser kan man hitta en form som passar verksamheten. Att ta bort skrivningarna om ackord har ett stort symboliskt värde, säger Martin Ulfving, huvudförhandlare Sveriges Byggindustrier.

- Sverige står inför en rad utmaningar. Målet om 700 000 bostäder med viktig tillhörande infrastruktur ställer stora krav på branschen. Inte minst vad gäller kompetensförsörjning. Som parter vill vi göra vad vi kan för att underlätta inträdet på arbetsmarknaden för nyanlända. Därför kommer vi att sätta oss ner tillsammans och se vad vi kan göra för att sänka trösklarna in på arbetsmarknaden. Vi vill även se över hur vi kan anpassa arbetskläder, verktyg och andra hjälpmedel så att de bättre stämmer överens med en arbetsplats som strävar efter en ökad mångfald, säger Martin Ulfving, huvudförhandlare Sveriges Byggindustrier

Några punkter från avtalet:

- Avtalsvärdet är 2.2 procent på 12 månader.

- Partsgemensamt arbete kring jämställdhet, mångfald och kompetensförsörjning.

-  Ackordet har utmönstrats ur avtalet. Som utgångspunkt gäller månadslön men de lokala parterna har möjlighet att träffa överenskommelse om löneform som bäst passar verksamheten.

- Förenklade regler kring arbetsplatsanmälan. I de företag där det finns en medbestämmandegrupp kan information om ny arbetsplats lämnas till den i stället för till Seko.

- Utökad period för kortvarig in- och utlåning av arbetskraft mellan företag. Vid dessa kortvariga in- och utlåningar krävs t.ex. inte förhandlingar med lokal facklig organisation.

- Medlemsföretag i Maskinentreprenörerna läggs till i den s.k. frikretsen, dvs. de är automatiskt godkända att anlita som underentreprenörer.

- Utökad kontroll vid anlitande av underentreprenörer.

-Huvudentreprenör ska på begäran upprätta lista av underentreprenörer på arbetsplatsen.

- Förtydligande av förhandlingsskyldigheten vid införande av övervakningssystem samt införande av rutiner kring alkohol- och drogtester.

För mer information vänligen kontakta Cherine Khalil, 0702-71 43 81, cherine.khalil@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se

Citat

- Det är glädjande att vi tar bort alla skrivningar om ackordet i avtalet. Sveriges Byggindustrier och Seko är överens om att ackordet är ett ålderdomligt lönesystem som inte gynnar branschen utan tvärtom skapar hinder för att utveckla den. Det måste vara upp till medarbetarna och företagen att avgöra vilka lönesystem som är de mest lämpliga. Genom att träffa lokala överenskommelser kan man hitta en form som passar verksamheten. Att ta bort skrivningarna om ackord har ett stort symboliskt värde.
Martin Ulfving, huvudförhandlare
- Sverige står inför en rad utmaningar. Målet om 700 000 bostäder med viktig tillhörande infrastruktur ställer stora krav på branschen. Inte minst vad gäller kompetensförsörjning. Som parter vill vi göra vad vi kan för att underlätta inträdet på arbetsmarknaden för nyanlända. Därför kommer vi att sätta oss ner tillsammans och se vad vi kan göra för att sänka trösklarna in på arbetsmarknaden. Vi vill även se över hur vi kan anpassa arbetskläder, verktyg och andra hjälpmedel så att de bättre stämmer överens med en arbetsplats som strävar efter en ökad mångfald.
Martin Ulfving, huvudförhandlare