Ökad frihet att välja boendeform är bra, men ytterligare åtgärder behövs

Regeringen har beslutat tillsätta en utredning om vilka regelförändringar som behövs för att kunna ombilda hyreslägenheter i flerbostadshus till äganderätter. Positivt, tycker Sveriges Byggindustrier (BI), men den väsentliga frågan om en friare hyressättning lämnas obesvarad.

– En utvidgad frihet att välja boendeform bidrar till att öka rörligheten på bostadsmarknaden. Redan idag finns det möjligheter att ombilda hyresbostäder till bostadsrätter eller kooperativa hyresrätter. Att utvidga rätten till att även omfatta ägarlägenheter är ett naturligt steg för alla som vill skapa förutsättningar för en väl fungerande bostadsmarknad, säger Bo Adling, ansvarig för bostadsfrågor, BI Syd

– Frågan om en friare hyressättning är avgörande för en fungerande bostadsmarknad, men tyvärr finns den inte med i denna utredning. En friare hyressättning vid uthyrning av ägarlägenheter i såväl det befintliga beståndet som i nyproduktion skulle vara en vitamininjektion för en ökning av ägarlägenheter, säger Elisabeth Martin, ansvarig för bostadsfrågor, BI Öst.

För ytterligare information, kontakta Bo Adling, ansvarig husbyggnadsfrågor BI Syd, tel. 0708-18 04 19, bo.adling@bygg.org
eller Elisabeth Martin, ansvarig husbyggnadsfrågor BI Öst, tel. 070-561 32 00, elisabeth.martin@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.bygg.org