Peab återigen största byggföretaget på den svenska marknaden

Peab följt av Skanska och NCC är de tre största byggföretagen efter nettoomsättning på den svenska marknaden. Det visar årets rapport över de 50 största bygg- och anläggningsföretagen från Sveriges Byggindustrier. Ny på listan över de tio största företagen är Serneke Group, på plats nummer 8.

– Det är relativt stabilt bland de största byggföretagen. Det är sjunde året i rad som Peab toppar listan och de tre största företagen har legat där under en längre tid. Samtidigt ser vi flera större förändringar längre ner i listan. I år återfinns exempelvis fyra nykomlingar bland de 30 största företagen. Över tid finns också en tendens att de medelstora företagen ökar sin omsättning mer än största företagen, säger Johan Deremar, nationalekonom Sveriges Byggindustrier.

Nettoomsättningen för de 50 största byggföretagen var 177, 6 miljarder kronor 2015, vilket är en ökning med 7 procent. Bland de 30 största företagen finns det tre bolag som ökat sin omsättning med mer än 50 procent mellan år 2014 och 2015. Dessa är Derome Hus AB (+98 %), Serneke Group (+73 %), och Besqab med 66 procents ökning. Alla tre bolagen har ökat sin omsättning tack vare den starka byggkonjunkturen och mer specifikt den gynnsamma bostadsmarknaden under 2015 (dvs. bolagen har haft en god organisk tillväxt).

Den ökade omsättningen bland de 50 största bygg- och anläggningsföretagen har inte inneburit att antalet anställda ökat i samma utsträckning. Antalet anställda bland de 50 största bolagen var i princip oförändrat mellan 2014 och 2015.

– Det finns flera möjliga förklaringar till det. En kan vara att det rör sig om produktivitetsförbättringar, dvs. att företagen producerar mer med samma eller mindre mängd personal. En annan möjlig förklaring är att det blir vanligare att man anlitar mindre underentreprenörer istället för att anställa mer personal. Ytterligare en förklaring kan vara utformningen och tillämpningen av branschens kollektivavtal. Denna trend borde inbjuda till en bred diskussion om hur byggavtalet kan göras mer attraktivt för både företag och anställda, säger Johan Deremar.

Rapporten finns bifogad till pressmeddelandet.

För kompletterande information, kontakta Johan Deremar, nationalekonom, johan.deremar@sverigesbyggindustrier.se, 08-698 58 49 eller 070-558 67 44

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3300 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se