Pressinbjudan: Hur får vi ihop 160 miljarder till höghastighetsjärnväg?

Sveriges Byggindustrier bjuder in till ett frukostseminarium där vi diskuterar finansiering av infrastruktur. Deltar på seminariet gör infrastrukturminister Anna Johansson, Lars Redtzer, Sveriges Byggindustrier, Gunilla Glasare, SKL, Svante Hagman, NCC Construction och Jessica Rosencrantz, trafikutskottet. Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier, är moderator.

Den planerade höghastighetsjärnvägen ska knyta ihop storstadsregionerna, korta restiderna och skapa ökad kapacitet i järnvägsnätet. Satsningen ska även leda till ökat bostadsbyggande och tillväxt i många kommuner och regioner utmed sträckan. Det totala kapitalbehovet för den nya höghastighetsjärnvägen beräknas till 160 miljarder kronor. Vilka alternativ för finansiering är möjliga? Vi presenterar en rapport från PwC om ämnet som även kommenteras och debatteras av deltagarna.

Mer information och länk till anmälan

Välkommen till vårt seminarium

Datum:         3/12
Tid:               8:00-9:00, frukost från 7:30
Plats:            Näringslivets Hus, Storgatan 19, lokal Wallenbergaren, Stockholm

Seminariet kommer att sändas direkt på www.sverigesbyggindustrier.se/direkt och kan även ses i efterhand.

För frågor eller önskemål om att få material i efterhand, kontakta Boel Bengtsson, 0761-25 72 87, boel.bengtsson@sverigesbyggindustrier.se

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se