Pressinbjudan Infrastrukturkonferens 13/1 2017 i Hässleholm.

Hur planerar vi infrastrukturen och vilka önskemål, krav och farhågor finns hos olika intressenter som företag, kommuner och regioner? Vi tar även en utblick över sundet och belyser vikten av att tänka på gränsöverskridande infrastruktur. Moderator är Carolin Dahlman, politisk redaktör på Kristianstadsbladet och deltagare i Nyhetspanelen på TV 4.

Vill du vara med hela eller delar av dagen? Eller vill du följa delar av programmet på håll via webbsändning? Hör av dig till Anders Fredriksson, Sveriges Byggindustrier Kristianstad, 070-223 83 25 anders.fredriksson@sverigesbyggindustrier.se

Plats: Blå salongen i Kulturhuset i Hässleholm, Vattugatan 18

Preliminära hållpunkter under dagen:

09.00: Anders Gärdsmark, Sveriges Byggindustrier och Lena Wallentheim, kommunstyrelsens ordförande Hässleholm hälsar välkomna.

Karin Svensson Smith, Trafikutskottets ordförande.

09.20: Transporterna stannar inte vid gränsen. Behovet av gränsöverskridande infrastruktur. Michael Svane, Dansk Industri och Bo Sandberg, Dansk Byggeri

10.15: Industrins krav på framtidens infrastruktur. Stephan Müchler, Sydsvenska Handelskammaren, Richard Kirchner, Green Cargo och Gertinge Lindquist, NIBE.

11.15: Europeiska Investeringsbanken - möjligheter till finansiering.

På gång i den Sydsvenska Infrastrukturen. Lennart Andersson, regionchef Trafikverket Region Syd

12.45: Region Skåne – Erfarenheter av ordförandeskapet i STRING samarbetet.

13.00: Så här ser regionerna i Sydsverige på infrastrukturens betydelse för boende och arbete.

14.00 Och kommunerna då… Lena Wallentheim, kommunstyrelsens ordförande Hässleholm, Åsa Karlsson Björkmarker, kommunalråd Växjö och Magnus Gunnarsson, kommunalråd Ljungby.

15.30–16:00 – slutdebatt.

Karin Svensson Smith, Trafikutskottets Ordförande
Stephan Muechler, vd Sydsvenska Handelskammaren
Gertinge Lindquist, vd NIBE