Presskonferens 9 juni: Hinder och drivkrafter för svensk byggmarknad 2010-2011

​Ny konjunkturprognos presenteras av Sveriges Byggindustrier (BI) och Mats Odell kommenterar utsikterna för bostadsbyggandet.

Bostadsbristen är påtaglig i flera av landets kommuner. Kan det förändrade hyressystemet påverka bostadsbyggandet? Hur påverkar kommande räntehöjningar och ett eventuellt bolånetak byggandet?

Världen har börjat sin ekonomiska återhämtning, men skuldnivåerna är oroväckande höga i flera EU-länder – hur påverkas byggindustrin av detta? Vilka är de viktigaste drivkrafterna bakom utvecklingen inom byggmarknadens olika sektorer?

I konjunkturbedömningen följer vi upp den senaste tidens ekonomiska händelser och vad de betyder för svensk byggindustri.

Medverkande:
Bo Antoni, vd, Sveriges Byggindustrier
Fredrik Isaksson, chefsekonom, Sveriges Byggindustrier
Johan Deremar, nationalekonom, Sveriges Byggindustrier
Mats Odell, Kommun- och finansmarknadsminister, Finansdepartementet
Mats Hellberg, affärschef, NCC
Ulrik Broquist, platschef, NCC

Välkommen till vår presskonferens!

Datum: Onsdagen den 9 juni 2010
Tid: kl. 10.00
Plats: Byggarbetsplatsen för Palsternackan 5, Enskede, i hörnet Handelsvägen-Sockenvägen.

Meddela oss gärna om du kan komma.
Kontakta Boel Bengtsson, tel 08-698 58 25, mobil 0761-25 72 87, boel.bengtsson@bygg.org

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en bransch utan svartarbete. Se www.bygg.org