Regelförenklingar får inte bli självändamål

Sveriges Byggindustrier (BI) anser att det saknas kunskap och kompetens kring offentlig upphandling. Det bör utgöra grunden för Upphandlingsutredningens fortsatta arbete.

– Enligt vår uppfattning är inte upphandlingsreglerna (LOU) krångliga och knappast svårare att tillämpa än annan offentligrättslig lagstiftning som kommuner och andra offentliga beställare har att förhålla sig till, säger Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier.

BI noterar att upphandlingsprocessen numer i allt högre utsträckning läggs ut på konsulter, som upprättar förfrågningsunderlag samt agerar som beställarens ombud och projektledare under entreprenadtiden. Detta bidrar till att kraven i förfrågningsunderlagen blir krångliga och dåligt anpassade till föremålet för upphandlingen.

– BI anser att utredningen i sitt fortsatta arbete bör utreda hur man kan stödja de offentliga upphandlarna och höja kompetensen inom beställarorganisationen, fortsätter Ola Månsson.

– En omständighet, som inte berörs i betänkandet är förekomsten av icke kalkylerbara krav i förfrågningsunderlagen. Detta gäller oavsett storlek på anbudsgivaren och problemet berör såväl stora som små anbudsgivare. Det är anmärkningsvärt att förfarandet är tillåtet i offentlig upphandling, avslutar Ola Månsson.

Läs hela remissvaret här

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  076-787 87 04, ola.mansson@bygg.org

Pressbilder: http://www.bygg.org/presskontakt/bildarkiv__322

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. Över 3200 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. BI:s prioriterade mål är ett modernt medarbetaravtal och en sund byggbransch. Se www.bygg.org