Robust byggkonjunktur i Göteborgsregionen

En stabil ekonomisk utveckling ger robusta förutsättningar för byggindustrin i Sverige. Detta påverkar även utvecklingen i Göteborg med kranskommuner där bygginvesteringarna växer med 11 procent i år och med 2 procent nästa år. Detta visar en färsk konjunkturprognos från Sveriges Byggindustrier.

Bostadsinvesteringarna i Göteborgsregionen ökar starkt i år med 20 procent. Nästa år sker en nedväxling i tillväxttakten då bostadsinvesteringarna växer med 2 procent. Studeras påbörjandestatistiken för Stor-Göteborg kan det noteras att påbörjandet var något lägre första halvåret i år jämfört med samma period ett år tidigare.

– Bristen på byggbar mark är en av orsakerna till att utvecklingen i bostadsbyggandet är blygsam 2016. Ser vi längre fram i tiden är utvecklingen mer positiv, säger Andreas Brendinger, regionchef Sveriges Byggindustrier Väst.

– En motvikt till den positiva utvecklingen i nyproduktionen är ombyggnadsinvesteringarna därtillväxten tyvärr bryts nästa år, säger Andreas Brendinger och vi ser med oro på ett beslut om ändrat ROT-avdrag. I regionen finns privatkunder som har upphandlat vita jobb med garantier och ett ROT-avdrag som stöd istället för svarta tjänster med oklara eller inga garantier. Ändras ROT-avdraget finns en stor risk för en återgång till handeln med svarta tjänster. Det vore klart olyckligt och ett bakslag i kampen mot kriminalitet och svart arbetskraft. ROT-avdraget kostar visserligen 17 miljarder per år men har också inbringat 22 miljarder i ökade skatteintäkter. Risken är stor att modefärgen 2016 blir svart, menar Andreas Brendinger.

Såväl det offentliga som det privata lokalbyggandet fortsätter att växa med några procent under prognosperioden. På den privata sidan handlar det bland annat om nya handelslokaler, kontor och lagerlokaler. Vakansgraden avseende kontor ligger under 3 procent och det är ett stort behov av bl.a. kontor. På den offentliga sidan handlar det om en generationsväxling av landstingens och kommunernas lokaler. Behoven är stora, men de offentliga finanserna är också ansträngda vilket förklarar varför sektorn inte växer snabbare.

Anläggnings- och infrastrukturbyggandet ökar starkt i Göteborgsregionen med 10 procent i år. Utvecklingen 2016 är fortsatt positiv och växer med ytterligare 6 procent nästa år. Bakgrunden är det Västsvenska paketet där bl.a. Marieholmsförbindelsen nu går in i ett intensivt skede.

– På sikt utvecklas framförallt de offentliga infrastrukturinvesteringarna mycket positivt i regionen, avslutar Andreas Brendinger.

För kompletterande information, kontakta Andreas Brendinger, 070-725 68 78, andreas.brendinger@sverigesbyggindustrier.se

Nationella prognosen finns här

Övriga läns prognoser finns här

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se