ROT-avdraget gör skillnad

Byggbranschen i samverkan konstaterar nöjt att ROT-avdraget innebär att den vita byggmarknaden ökar. Skatteverket bedömer i sin senaste årsredovisning att skattefelet minskat till följd av bl.a. ROT-avdraget. Skattefelet är skillnaden mellan faktiskt inbetalade skatter och de teoretiska skatteinkomsterna utifrån nationalräkenskaperna.

För byggbranschen betyder det att vi nu får ytterligare en officiell bekräftelse på de goda effekter som ROT-avdraget har för att förbättra konkurrensen i sektorn, säger Björn Wellhagen, projektledare för Byggbranschen i samverkan.

Även ordförande i riksdagens skatteutskott, Henrik von Sydow, har noterat detta och skriver i en artikel i DI ”Skattereduktioner som rut- och rot-avdragen betyder mycket för att göra det som tidigare varit svarta jobb till vita arbeten. Vid mina resor i Sverige vittnar företagare och anställda om hur reformerna bidragit till att påtagligt minska den svarta sektorn på fältet.”

För ytterligare information, kontakta gärna Björn Wellhagen, projektledare för Byggbranschen i samverkan, tel. 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@bygg.org

Byggbranschen i samverkan: Byggcheferna/Ledarna • Byggnadsarbetareförbundet • Elektriska Installatörsorganisationen EIO • Glasbranschföreningen • Maskinentreprenörerna • Målareförbundet • Målaremästarna • Plåtslageriernas Riksförbund • SEKO • Svenska Elektrikerförbundet • Sveriges Byggindustrier • VVS Företagen

www.byggbranschenisamverkan.se