Sänkt ROT-avdrag riskerar många trygga vita jobb

Ett sänkt ROT-avdrag riskerar att leda till att öka konsumentens intresse att köpa svarta tjänster, med följd att oseriösa aktörer ökar sin närvaro på konsumentmarknaden. Vita trygga anställningar hos de seriösa företagen riskerar därmed att ersättas av ett utanförskap genom otrygga arbetsförhållanden på den svarta marknaden. För staten innebär det uteblivna skatteintäkter i form av moms, arbetsgivaravgifter och löneskatter.  Det skriver Sveriges Byggindustrier i sitt remissvar till regeringens förslag om förändring av det så kallade husavdraget. Sveriges Byggindustrier avstyrker därmed regeringens förslag.

- Dagens ROT-avdrag har bidragit till många trygga vita jobb.  Många av dessa vita anställningar riskerar nu att ersättas av otrygga svarta jobb. Det gör att ett sänkt ROT-avdrag riskerar att kasta oss många år tillbaka i tiden, säger Sveriges Byggindustriers vd Ola Månsson.

Sveriges Byggindustrier vänder sig i remissvaret mot uppfattningen att efterfrågan på tjänster som berörs av husavdraget skulle vara relativt prisokänsliga. Differensen, enligt promemorians förslag, på en arbetskostnad om 30 000 kronor inom ROT-avdraget kommer att vara minus 6 000 kronor. Det är enligt Sveriges Byggindustriers mening ett betydande belopp för en normal svensk löntagare som står i begrepp att t.ex. byta sina fönster till nya och uppdatera uppvärmningssystemet, för att minska energiåtgången. Därmed är risken stor att man istället för att köpa denna tjänst vitt och tryggt, köper den svart för att på så vis kunna sänka hushållets kostnader och möjliggöra investeringen​.

Sveriges Byggindustriers remissvar på promemorian, Fi 2015/1728 Förändringar av husavdraget

För ytterligare information, kontakta Ola Månsson, vd Sveriges Byggindustrier,  08-698 58 88, ola.mansson@sverigesbyggindustrier.se

www.sverigesbyggindustrier.se/press

Sveriges Byggindustrier (BI) är bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg- och anläggningsföretag verksamma i Sverige. 3100 medlemsföretag samverkar inom förbundet för att skapa goda förutsättningar och villkor för byggindustrin och dess anställda. Vår vision är ett hållbart samhällsbyggande i världsklass. Se www.sverigesbyggindustrier.se